Annons

MAX lånar ut sin hållbarhetschef

zoom Kaj Török, hållbarhetschef Max Burgers. Foto: Pressbild
Kaj Török, hållbarhetschef Max Burgers. Foto: Pressbild
NYHETER. ”Vi kan åstadkomma väldigt mycket klimatnytta”, säger Kaj Török, hållbarhetschef Max Burgers.
Annons

Hållbarhet är en del av kärnan i MAX Burgers verksamhet. Nu vill de öka medvetenheten kring hur man lagar god mat med ett lågt klimatavtryck.

– Vi har under många varit ute hos företag som velat ha inspiration i sitt hållbarhetsarbete. Nu tycker vi att vi vill ta det ett steg vidare, säger Kaj Török, hållbarhetschef.

Erbjudande till konkurrenterna

Under European Foodservice Summit i januari i Hamburg presenterade vd:n Richard Bergfors ett erbjudande till konkurrenter inom branschen – nämligen möjligheten att låna deras hållbarhetschef Kaj Török.

– Ja så är det. Vi har minskat vår klimatpåverkan från maten med 30 procent, om vi nu kan hjälpa andra att göra något liknande åstadkommer vi väldigt mycket klimatnytta, säger han.

Hållbarhet är avgörande för att lyckas med sin produktutveckling, men också som en central del av långsiktig lönsamhet, menar Kaj Török, men:

– Smaken är allt. Det har varit ledstjärnan i vårt arbete, både i köket och marknadsföringen. Vi har hållit på länge med det här, och vi har också misslyckats några gånger.

Vill förändra branschen

MAX gjorde en klimatanalys redan 2008, och gjorde då också världens första klimatmärkta meny.  År 2016 kom genombrottet med en bredare grön meny, som också lockade nya målgrupper.

– Globalt är vi en liten spelare och därför tycker vi att det största vi kan göra är att inspirera fler att göra mer. Att trycka på utvecklingen och förändra branschen – känna att vi bidrar. Vårt mål är att bli världens bästa hamburgerkedja genom att göra världen lite bättre.

Hur många anmälningar har ni fått in?

– Hittills 23 ansökningar, från Sverige, Tyskland och Schweiz. Det är både små och stora, och några välkända varumärken. Vi stänger ansökan den 22 april, säger Kaj Török.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter