Annons

Max testar nytt grepp för att rekrytera

zoom
"Vi vill sänka tröskeln och göra det lättare för unga att söka jobb", säger Erik Filén, ansvarig för rekrytering och utveckling på Max.
NYHETER. Hos MAX kan unga nu söka jobb utan cv samtidigt som de beställer en burgare i expresskassan. Rekryteringskampanjen ska göra det enklare att få första jobbet.
Annons

Sommaren närmar sig med stormsteg och för burgarkedjan Max innebär det rekrytering av många nya medarbetare – företaget har idag runt 7 000 anställda på samtliga marknader. Hur ska de sänka trösklarna och få fler unga att söka jobb just där? Besöksliv fick ett samtal med Erik Filén, ansvarig för rekrytering och utveckling på Max, som nyligen lanserat en sommarrekryteringskampanj.

Ni har precis lanserat ett nytt sätt att söka jobb. Berätta!

– Ja, sedan mitten av februari kan unga söka jobb hos oss via expresskassan på utvalda restauranger: 14 i Sverige, fem i Norge, två i Danmark och tio i Polen. Vi vill hitta de bästa talangerna men att de ska slippa krångliga ansökningsprocesser. Framför allt ska det understödja rekryteringen för de restauranger som har stort personalbehov just under sommarmånaderna.

Hur fungerar ansökan i praktiken?

På expresskassorna rullar det normalt budskap om våra nya kampanjburgare. Men, nu har vi också lagt till en QR-kod med budskap att vi söker nya medarbetare. Kandidaterna scannar koden och slussas sedan vidare till hemsidan där de snabbt och smidigt kan fylla i sin ansökan i mobilen genom att svara på några frågor. Cv och personligt brev har ersatts med urvalsfrågor för att göra det lättare att söka. Kampanjen syns också på digitala skärmar i restaurangen, på brickunderlägg och på sociala medier.

Varför gör ni detta?

 För många är Max en första arbetsplats, så det handlar mycket om att sänka tröskeln och göra det lättare för unga att söka jobb. Många vet kanske inte vad de ska skriva i sitt cv, så här vänder vi på det och ställer frågorna till dem i stället. Samtidigt använder många mobilen i första hand och att skriva ett personligt brev i det formatet är inte alltid det lättaste.

Rekryteringskampanjen håller på till den 1 maj. Vilken respons har ni fått så här långt?

– Vi har redan fått mycket positiv respons. Förutom att det går att söka jobb i expresskassorna har vi valt att lyfta ett viktigt budskap – vad man faktiskt får när man börjar jobba på Max, säger Erik Filén.

Och vilket budskap är det?

– Kampanjen grundar sig på en stor undersökning som vi har gjort bland våra medarbetare, som visar att många väljer att stanna tack vare gemenskapen. Så vi kommunicerar att kandidater kan beställa en Friscoburgare och vänner för livet på en och samma gång. Jag tror att inkludering, relationer och sammanhållning är lite extra viktigt för oss som familjeföretag, säger han.

Vilka utmaningar kan finnas med det här sättet att rekrytera? Kommer det exempelvis kräva mer av er i nästa steg?

– Vi får en bra bild av den sökande eftersom test-steget motsvarar ungefär det som skulle skrivas i ett cv och personligt brev – så för oss är det likt den vanliga processen. Under intervjun får vi en bild av kandidaten och denne en bild av oss som arbetsplats.

Vilken skillnad tror ni att det kan göra för unga som söker jobb och vad väntar ni er för resultat själva?

– Genom att göra ansökningsprocessen lättare kommer förhoppningsvis fler känna sig motiverade att söka. Vi hoppas såklart på många ansökningar och att fler ser att vi är ett bra val som första jobb, säger Erik Filén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...