Annons

McDonalds fasar ut plastbesticken i sommar

zoom 90 procent av McDonalds förpackningar är idag tillverkade av papper istället för trä. Nu ersätts  snart även plastbesticken med alternativ i trä. Foto: McDonalds
90 procent av McDonalds förpackningar är idag tillverkade av papper istället för trä. Nu ersätts snart även plastbesticken med alternativ i trä. Foto: McDonalds
NYHETER. Nu övergår McDonalds till bestick i trä istället för plast. Med den förändringen räknar snabbmatskedjan med att minska sin årsförbrukning av plast med 150 ton.
Annons

I McDonald’s nya hållbarhetsrapport framgår det att 120 ton plast har försvunnit från kedjans förpackningar sedan 2018. Nu ersätts plastbesticken med alternativ i trä och bytet sker successivt under sommaren för att inget material skall gå till spillo i onödan.

– Omställningen mot större miljönytta, hållbara material och ökad cirkularitet och återvinning är redan igång, samtidigt som vi vet att vi har mycket kvar att göra, säger Joachim Knudsen, vd på McDonald’s i Sverige i en kommentar.

En del i en global målsättning

Utfasningen är ett led i ambitionen att helt sluta med engångsplast i gästförpackningar. Snabbmatskedjan har även som global målsättning att alla gästförpackningar ska produceras av förnybart, återvunnet eller certifierat material och att 100 procent av gästförpackningarna ska återvinnas från och med 2025.

I Sverige har McDonalds dessutom skapat ett cirkulärt system, där använd frityrolja från kedjans restauranger används som drivmedel för de egna transporterna.

– McDonalds i Sverige har som ambition att vi skall minska utsläppen av koldioxid från vår egen verksamhet till nära noll år 2030. Trots ett utmanande år där fokus primärt har legat på att skapa trygghet för våra medarbetare och gäster givet pandemin fortsätter vi att ta steg i den riktningen, kommenterar Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald’s i Sverige.

 

 

 

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...