Annons

Mer kärlek hos Videgård

zoom Den stora förändringen ligger i maten: borta är de fasta<br />
 menyerna som ersatts med ett mer lättsamt upplägg. Foto: Simon Badja
Den stora förändringen ligger i maten: borta är de fasta
menyerna som ersatts med ett mer lättsamt upplägg.
Foto: Simon Badja
NYHETER. Tydligare, mer tillgängligt och mer kärlek. Så beskriver kocken och krögaren Erik Videgård det nya matkonceptet för sin Videgård Restaurant, som har premiär idag.
Annons

Det som blir en ny, enklare meny – både till lunch och till middag, en ny sushi-lounge, och på sikt fler enheter i Videgård Restaurant, – handlar egentligen om att skapa en annan känsla i den krog som Erik Videgård och Stureplansgruppen öppnade för knappt ett år sedan.

– När vi öppnade krogen var jag inte tillräckligt bestämd. Det blev lite för fint, lite för mycket avsmakning och sådant jag egentligen inte ville ha från början, säger krögaren och kocken Erik Videgård.

Hur ville du ha det?

– Rakt, enkelt och opretentiöst så att folk kan komma varje dag. Men när jag har tittat på gästernas snittnotor och hur ofta de har kommit, så har jag sett att de har spenderat mycket pengar men inte kommit tillbaka tillräckligt ofta. Den känslan vill jag ta bort.

Den stora förändringen ligger i maten som serveras, – borta är de fasta menyerna som har ersatts med ett mer lättsamt, smakrikt upplägg ”utan konventioner”, enligt Erik Videgård.

Hur ska maten som serveras påverka känslan på krogen?

 – Vi har tittat tillbaka på det som har fungerat på mina tidigare restauranger som Halv Trappa plus gård där vi hade mer egensinnig service och där det var närmare mellan gäster och servis. När det gäller maten så vill jag göra mer som jag gjorde på Videgård från början för 25 år sedan, där vi ersatte oxfilén och sjötungan med enklare, men förädlade råvaror.

En ny sushilounge, som har ersatt den tidigare rawbaren, hade premiär igår, och idag är det premiär för den nya middagsmenyn. Under det kommande året ska Erik Videgård utveckla fler enheter inom restaurangen, bland annat en take away-del.

Vad hoppas du på med förändringarna ni har gjort hittills?

 – Jag vill att man ska känna sig välkommen, avslappnad, lite som att komma hem. Man ska känna att man kan komma hit och äta i baren i stället för att gå hem och laga mat.

Betyder det att ni även sänker priserna?

– Ja, framför allt ökar vi spännvidden.

Hur förmedlar du den nya känsla du vill skapa till din personal?

– Det har gått i olika steg, jag har varit transparent i hela processen och berättat hur jag tänker. De första tankarna har jag kommunicerat via text och i samtal. Jag har även skickat ut konceptbeskrivningar, haft regelbundna möten och lagat exempelrätter för att de ska förstå hur jag tänker.

Erik Videgård tillägger:

– Jag har också sammanställt ett tiopunktsmanifest för var som är en bra restaurang, som jag har delat med mig av till min personal.

Du tycker det är viktigt med hållbarhet, hur manifesterar du det i din egen krog?

–På många sätt, bland annat serverar vi ingen odlad lax, och vi har kravmärkt kyckling både i fonder, färser och lår. Vi lagar allt, – även såser,- från grunden. Sedan använder vi så mycket närproducerat, kravmärkt och ekologiskt som möjligt.

Kommer man att känna igen sig när man kommer till Videgård ikväll?

 – Absolut, men det kommer att vara ännu tydligare i smakerna och kännas mer tillgängligt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...