Annons

Munskydd uppskattat av gästerna

zoom HR-chef Tina Tropp och Lucas Norgren, receptionist<br />
 på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Foto: Nordic Choice
HR-chef Tina Tropp och Lucas Norgren, receptionist
på Clarion Hotel Sign i Stockholm.
Foto: Nordic Choice
NYHETER. Kedjan Nordic Choice Hotels införde för en månad sedan krav att alla anställda ska bära munskydd. Eter tiden det tog att vänja sin har reaktionerna på åtgärden varit överlag positiva från personalens sida. Och gästerna känner sig extra trygga.
Annons

Det var i slutet av augusti som Nordic Choice Hotels införde kravet att de anställda ska bära munskydd vid gästinteraktion. Nu har drygt två månader passerat och Besöksliv har stämt av med HR-chef Tina Tropp Jerresand hur det har gått.

– Det har funnits enskilda medarbetare som tycker att det har varit svårt. Därför har vi försökt titta på varje enskilt fall – vad kan vi göra för att det ska funka bättre, och annars finns alternativet visir. Medarbetarens säkerhet och trygghetskänsla är jätteviktig.

Men Tina Tropp har upplevt reaktionerna som helhetsmässigt positiva, även om det tar ett tag att vänja sig vid den nya rutinen.

– Så är det ju alltid när man inför något nytt. Nu under pandemin är det många nya situationer som man får hantera och vänja sig vid, säger hon och tillägger:

– Sedan gäller kravet endast vid interaktion med gästerna, så när de exempelvis städar ett tomt rum behöver de inte bära munskyddet.

Smidigt i grannländerna

Införandet av ansiktsmask har enligt Tina gått smidigt även i grannländerna.

– Det har varit en icke-dramatisk fråga i alla våra länder. Jag tror bara att man är ovan här, vi har ju jobbat väldigt lite med munskydd i Sverige, säger hon och betonar att många av åtgärderna inte var något man ville införa, men kände sig tvungna.

– Pandemin har tvingat oss in i en massa ställningstaganden som vi är ovana vid, man måste komma ihåg det. Vi ville vidta alla åtgärder vi kunde för att skapa maximal säkerhet på våra hotell och munskyddskravet bara är en insats av väldigt många.

Utlandsgäster känner sig tryggare

En av de som har börjat arbeta med munskydd är Lucas Norgren, receptionist på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Vad anser du om munskyddskravet?

– Det har både för- och nackdelar. Det som är tråkigt är att man mister lite av uttrycken när man har gästkontakt. Det är viktigt att visa respekt och glädje som receptionist för att förmedla bra känsla på hotellet, och det är svårare när inte munnen går att se. Men det har gått rätt bra, man kan ändå avgöra ansiktsuttrycket utifrån de övre kinderna och ögonen.

Har det varit jobbigt?

– Första veckan var jobbigast för då var man ovan att ha på sig ett munskydd och kände konstant av det. Det satt inte alltid riktigt rätt och var lite i vägen när man andas. Men det försvann rätt snabbt för mig i alla fall, efter en vecka var jag van vid det – det hände till och med att jag glömde det på mig när jag skulle in och äta lunch. Jag tycker att nackdelarna ändå vägs upp av det stora positiva; att alla känner sig tryggare.

Vad har du fått för respons från gästerna?

– Det har märkts att gäster från utlandet som själva bär munskydd känner sig tryggare. Många av dem har tidigare varit lite osäkra, då vi i Sverige inte har haft samma strikta hantering som i andra länder – så där har vi fått en positiv reaktion. Gästernas perspektiv är ju viktigast när man är i en servicebransch.

Vad tycker du om maskernas utseende?

– I början hade vi vanliga engångsmunskydd, såna där ljusblå, och det passar inte med hotellets färgtema. Nu har vi fått mörkblå med we care-märket på som matchar bättre, och det känns som att munskyddet passar med uniformen. Det är viktigt när det är ett designhotell; att allt har sin plats.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...