Annons

Nobis växer i Europa

zoom Nobis första utlandsetablering i centrala Köpenhamn går bra. Snart följer fler, enligt Sandro Catenacci.<br />
 Foto: Nobis
Nobis första utlandsetablering i centrala Köpenhamn går bra. Snart följer fler, enligt Sandro Catenacci.
Foto: Nobis
NYHETER. Svenska hotellkedjan Nobis expanderar utomlands. Höstens etablering i Köpenhamn följs av Palma de Mallorca och Rom.
Annons

Familjen Catenaccis Nobis Hospitality Group satsar på att växa i Europa efter en rad framgångsrika etableringar i Stockholm. I september öppnade kedjan det första hotellet utanför Sveriges gränser med lyxhotellet Nobis Hotel Copenhagen, granne med Tivoli i den danska huvudstaden.

Näst på tur i utlandsexpansionen är Palma på Mallorca, där Nobis skrivit avtal om att öppna hotell i en fastighet byggd på 1700-talet.

– Vi beräknar att öppna under 2019, säger Sandro Catenacci.

Nobis har också skrivit en avsiktsförklaring – letter of intent – om att öppna ett centralt beläget hotell i Rom.

– Vi bör ha ett avtal innan årsskiftet, säger han.

Fler städer på tur

Nobis har tidigare tittat på tänkbara hotellfastigheter i Amsterdam, Berlin och Helsingfors.

– De flesta storstäder i Europa är intressanta.

Profilen på hotellen är densamma som i Sverige: centralt belägna lyxhotell – gärna i historiskt intressanta miljöer.

– Det är som Nobis i Stockholm – femstjärnigt, säger Sandro Catenacci.

När och var nästa utlandsetablering kommer kan han inte säga idag.

– Det beror på vad vi får för överenskommelse.

Hotellkoncernen är just nu inne i en expansiv fas. De tre utlandsetableringarna är investeringar i storleksordningen 50-60 miljoner var och en. Ett större hotell är dessutom på gång i Vasastan i Stockholm med planerad öppning hösten 2018. Till kedjans flaggskepp Nobis Hotel Stockholm rekryterades nyligen en ny vd, Morsi Khaled, hämtad från Miss Clara Hotel som också ingår i gruppen.

Nöjd med läget

Sandro Catenacci vill nu se till att ro planerna i land.

– Nu har vi de projekt vi har. Det får räcka för de här 2-3 åren framåt.

I Köpenhamn har den tidigare glödheta hotellmarknaden svalnat något. Men Sandro Catenacci är nöjd med utvecklingen för det nya hotellet.

– Vi har precis öppnat. Det har gått bra och vi ligger över budget på intäkterna. Vi får hoppas att det håller i sig, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...