Annons

Ny festival ska göra fler sugna på Gotland

zoom Gotland Gastronomy Week arrangeras den 26-29 april.
Gotland Gastronomy Week arrangeras den 26-29 april.
NYHETER. Tillsammans är starkare än ensam. Så resonerade krögaren Frida Domnauer när hon skapade Gotland Gastronomy Week. "Vi är så många som gör bra grejer i mat- och dryckesbranschen på Gotland. Men alla syns inte utåt. Som grupp kan vi lyfta varandra och synas ännu mer", säger hon.
Annons

Middagar med vinproducenter, workshops och besök hos matproducenter och odlare – det är upplägget för Gotland Gastronomy Week, som arrangeras den 26-29 april. Syftet med festivalen är både att locka turister till ön under försäsong och att visa upp lokala restauranger och mathantverk.

– I Åre har man haft en Gastronomy Week i flera år som har gått helt fantastiskt bra. Varför skulle inte vi kunna göra en här, säger Frida Domanuer.

Till vardags driver hon restaurang Lindgården på Strandgatan i Visby. Gotland Gastronomy Week är en idé som hon har velat förverkliga i flera år. Nu har hon med stöd från föreningen Wisby Centrum och Hansaprojektet förverkligat den. Destination Gotland har också nappat på idén och skapat hotellpaket.
– Det är en strategiskt vald helg eftersom det är en långhelg. Alla fastlänningar som gillar mat och dryck ska kunna komma hit och se vad vår ö har att erbjuda.

Gemensam marknad

Festivalens olika aktörer ska med gemensam kraft marknadsföra Gotland som en matdestination. Alla deltar på sin egen hemmaplan, något som Frida Domnauer tror ger ett större engagemang.
– Man kan göra en marknad där alla är på en och samma plats, men jag vet att det är svårt att visa upp vad man gör någon annanstans. Om du är en restaurang så ska du kånka med dig kokplattor och kylar och det är alltid svårare att förmedla din grej utanför ditt restaurangkök.

Geografisk spridning

Hon poängterar också att Gotland Gastronomy Weeks geografiska spridning över hela ön är bra. Festivalbesökarna kan åka runt på ön, precis som under öns konstrunda Öppna Ateljeér – äta lunch innanför ringmuren, besöka producenter på norra delen av ön och äta middag på södra Gotland.

I framtiden hoppas Frida Domnauer att festivalen ska växa och kanske pågå en hel vecka, gärna två gånger om året.
– Man vill ha en sådan här festival på hösten också. Då tror jag verkligen att vi kan visa upp ön med tryffelsäsong och allt som händer då.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter