Annons

Ny restaurang där stjärnan heter pommes frites

zoom Pom Friterie satsar på holländska pommes frites i toppklass. FOTO: Pressbild
Pom Friterie satsar på holländska pommes frites i toppklass. FOTO: Pressbild
NYHETER. Snart öppnar Pom Friterie – ett nytt restaurangkoncept med inspiration från Nederländerna och Belgien.
Annons

Holländaren Marvin Romein, inflyttad till Stockholm för kärlekens skull och med ett gediget cv inom restaurangbranschen som barchef på bland annat Kåken och L’Avventura kände redan som nybliven stockholmare att han saknade hemlandets pommes frites. Tillsammans med sin landsman Jorit Gras öppnar han nu en helt ny typ av krog i Stockholm – Pom Friterie.

– Idén kommer från ett bardrivet koncept och härstammar från våra holländska rötter. Jorit Gras och jag har tillsammans, i över tre års tid, arbetat och vidareutvecklat konceptet, säger Marvin Romein.

Kvaliteten på potatisen viktigt

I Nederländerna och även i potatisrättens ursprungsland Belgien är kvaliteten på pommes frites av yttersta vikt, oavsett om de serveras i en snackbar eller på finkrogen. Marvin Romein berättar att delar av Nederländerna har ideala förutsättningar för potatisodling och gör jämförelsen med ciderproduktionen av skånska äpplen. Allt bygger på förstklassiga råvaror och hur man tillagar potatisen.

– Pommes frites är helt klart en större grej i Nederländerna, där handlar det inte om mängden pommes frites utan om att ta fram och tillreda de bästa, i den bästa kvaliteten. Både Nederländerna och Belgien har prestigefulla tävlingar för tillagning av pommes frites och standarden är mycket hög.

Stark nisch för att lyckas

Marvin Romein tror att en konceptrestaurang som Pom Friterie har alla förutsättningar att lyckas bra, trots det rådande tuffa ekonomiska klimatet som kan innebära att gäster håller hårdare i plånboken.

– Pom Friterie är lättillgängligt och har överkomliga priser, både på mat och dryck. I början kommer vi bara köra med drop-in så alla har en möjlighet att få bord. Jag tror att dagens marknad är bra för vårt koncept, det är viktigt att ha en stark nisch, säger Marvin Romein och fortsätter:

– Folk kommer inte att gå ut i mindre utsträckning, men de är mer medvetna om vad och hur de spenderar sina pengar. Om vi lyckas öppna och driva stället i det här ekonomiska klimatet, ja då är framtiden vår.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...