Annons

Ny undersökning: Inget lyft för hämtmat under pandemin

zoom Karin Whitlock, vd för Leeroy, förvånas över att hämtmat <br />
inte blivit mer populärt under pandemin.  Foto: Ronja Willners
Karin Whitlock, vd för Leeroy, förvånas över att hämtmat
inte blivit mer populärt under pandemin.
Foto: Ronja Willners
NYHETER. Pandemin har inte lett till något uppsving för hämtmat, visar en undersökning som företaget Leeroy låtit göra. "Undersökningen visar att försäljningen av takeaway har upprätthållits under pandemin vilket förstås är positivt, även om det är förvånande. Jag hade nog snarare förväntat mig en ökning", säger Leeroys vd Karin Whitlock.
Annons

Sex av tio svenskar lägger mindre pengar på restaurangbesök under pandemin, visar en undersökning från Novus. Den är gjord på uppdrag av Leeroy som levererar digitala lösningar till restauranger.

Mer oväntat är att nedgången i restaurangbesök inte inneburit ett lyft för hämtmat. Tre av tio uppger att de att de köpte takeaway ”mer sällan eller aldrig”, vilket är samma nivå som före pandemin. Yngre med universitetsutbildning köper takeaway i större utsträckning än äldre och personer med lägre inkomster.

Smakerna väger tyngst

Karin Whitlock betonar att hämtmaten trots allt hållit ställningarna men hon är överraskad över att uppgången uteblivit. Orsaken är oklar.

– Pandemin har fört med sig nya sätt att beställa. Snabbmatsrestauranger har börjat med bordsservering. Man kan få mat till bilen och det finns robotar som levererar mat.

Smakerna väger tyngst när folk väljer restaurang efter pandemin. Sex av tio tillfrågade anger det alternativet som det viktigaste när de bestämmer sig för var de ska äta. Det är samma andel som före pandemin och den förväntas vara oförändrad när restriktionerna lättat.

Hygien får större betydelse

Näst viktigast är ett bra bemötande följt av läget. Här märks inga stora förändringar till följd av pandemin.

Hygien – däremot – är en faktor som får allt större betydelse för kroggästerna. Efter pandemin väntas en hög standard på hygien avgörande för var tredje restauranggäst, vilket är en fördubbling jämfört med före pandemin. Hygien väger alltså ungefär lika tungt som bemötande eller pris, enligt undersökningen.

– Hygien kommer att ha en större betydelse även efter pandemin. Vi har ett nytt normalläge. Många av de förändringar vi sett består och vi kommer inte att gå tillbaka till det gamla, säger Karin Whitlock.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...