Annons

Nytt grepp ska motverka kockbristen

zoom Karin Svärd Modin, HR-chef på Branäsgruppen, bjöds tillsammans med andra arbetsgivare in att besöka gymnasiala kockutbildniningar. Foto: Pressbild
Karin Svärd Modin, HR-chef på Branäsgruppen, bjöds tillsammans med andra arbetsgivare in att besöka gymnasiala kockutbildniningar. Foto: Pressbild
NYHETER. Arbetsförmedlingen bjuder in företag till gymnasiets kockutbildningar för att ge arbetsgivare chansen att rekrytera i ett tidigt skede.
Annons

Arbetsförmedlingen bjöd in olika företag till kockutbildningen i Karlstad, för en möjlighet att kunna rekrytera blivande kockar redan på ett tidigt stadium. En av de inbjudna var Karin Svärd Modin, HR-chef på Branäsgruppen.

– Hela branschen skriker efter kockar och restaurangmedarbetare med utbildning. Det är här ett sätt att tidigt kunna få kontakt med eleverna. Att anpassa utbildningarna efter olika arbetsgivares olika önskemål är något som vi vill kunna jobba fram på längre sikt, säger hon.

Svårt att få praktikanter

Branäsgruppens skidanläggning ligger 17 mil norr om Karlstad och i dagsläget är det också svårt att få elever till anläggningen under elevernas praktik, som i dag är någon dag i veckan, berättar Karin Svärd Modin.

– Det gäller att få elever som verkligen vill satsa på kockyrket, och inte bara ser det som en tillfällig sysselsättning under ett år. Vi som arbetsgivare måste också se till att vi blir attraktiva. Kan vi samspela med skolorna så är det verkligen ett bra sätt att nå ut till eleverna och visa vad de har för möjligheter.

”Hela branschen är lidande”

Arbetsförmedlingen är väl insatta i behovet som branschen har och tanken är att fortsätta med samarbetet, bland annat med återkommande besök under utbildningen.

– Det gäller för Arbetsförmedlingen att snappa upp dem som har varit arbetslösa ett tag och att rätt personer hamnar på den här utbildningen. Många av dem som går där i dag är kanske inte så flyttbara som vi önskade. Det är en nackdel för oss som inte ligger inne i Karlstad, säger Karin Svärd Modin.

– Men hela branschen är lidande och det gäller för oss som arbetsgivare att ha sjysta villkor, löner, arbetstider med mera för att få folk att våga vilja satsa, tillägger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...