Annons

Nytt innovativt och hållbart hotellvarumärke lanseras

zoom Johan Michelson, vd på BWH Hotel Group Skandinavien. Foto: BWH Hotel Group
Johan Michelson, vd på BWH Hotel Group Skandinavien. Foto: BWH Hotel Group
NYHETER. BWH Hotel Group expanderar och lanserar det nya varumärket Aiden – ett hotellkoncept med fokus på medvetna val och smarta digitala lösningar.
Annons

BWH Hotel Group har tecknat ett samarbetsavtal med CIC Hospitality kring att öppna 30 hotell under varumärket Aiden. Det ska bli en ny generation av moderna hotell.

– Det är ganska många hotell och hotellkedjor som har försökt att bli digitala under en tid, men som inte riktigt har lyckats. Den luckan tänker vi nu fylla, säger Johan Michelson, vd på BWH Hotel Group Skandinavien.

Incheckning med hologram

Att ta sig in och ut ur hotellen och att få all nödvändig information ska vara enkelt och kommer att ske med hjälp av digitala verktyg. Incheckningen sker med ett hologram – en projicering av en person som det går att prata med.

– Dagens hotellpersonal lägger mycket tid på att titta på en datorskärm, dra kreditkort och lämna kvitton. Det kan gästen med hjälp av digitala verktyg sköta själv. Då kan personalen i stället lägga tid på att vara trevliga och bra värdar.

För att minska miljöpåverkan kommer hotellen att byggas med moduler. Det minimerar mängden spill och ökar möjligheten till återvinning. De flesta hotellen kommer att ha solceller på taket som kan tillgodose hela hotellets energibehov. Det kommer även att göras insatser för att begränsa vattenåtgången och reducera matsvinnet.

Fokus på andra marknader

Flertalet av hotellen kommer att uppföras på platser där större flöden finns, exempelvis vid universitet, större företag och evenemangsarenor. Det första hotellet öppnas i danska Herning den 1 februari och den största tillväxten kommer att ske i Danmark och Norge.

– BWH Hotel Group är redan störst i Sverige och därför ligger fokus på att fylla de andra marknaderna. Men Aiden kommer att komma till Sverige också. Vi tittar på ett par, tre projekt och förhandlar med markägare. Jag skulle bli förvånad om vi inte kommer att öppna något i Sverige under 2023.

Vilken plats kommer ni att ta i hotellnäringen i Skandinavien?

– Aiden skulle kunna konkurrera ut Scandic – men vi kommer att vara modernare, smartare, ha högre standard och vara mer prisvärda, säger Johan Michelson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...