Annons

O Learys: ”Vi behövde förnya oss”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. O Learys gör ett omtag kring mat och personal som en del i ett moderniseringsarbete för hela kedjan. ”Varumärket behövdes utvecklas med sina gäster”, säger mat- och dryckesdirektör Henrik Severin.
Annons

Det senaste året har restaurang- och sportbarkedjan O Learys arbetat med en övergripande förändring av sitt matkoncept. Målet är att uppfattas som en casual dining-restaurang men med känslan av amerikansk sportbar bevarad. Besöksliv har pratat med food and beverage-ansvarig Henrik Severin, som varit lett arbetet.

– Vi har jobbat länge med att staka ut vilken väg vi ska ta och det är otroligt spännande att vi lanserar nu. Men arbetet bara börjat, det stora jobbet kommer framöver att vara att fortsätta leverera en fantastisk upplevelse för våra gäster varje gång de besöker oss.

 Vad ligger som grund till det ni gör?

– Vi har ett varumärke som stått starkt i 30 år, men har varit i behov av att moderniseras. Grundidén med amerikansk ”casual dining” med möjlighet att se sport är vår kärna, men utvecklingen i branschen hade sprungit om oss och gästernas medvetenhet ökade kraven på kvalitet, hälsosammare mat och fräschare presentationer, samtidigt som vegetariska trender, ekologiskt och medveten mat är här för att stanna. Vi vill fortsätta att vara relevanta för våra gäster och då behövde varumärket utvecklas med dem.

I arbetet med det nya konceptet har man sett över flera  delar i restaurangupplevelsen med huvudfokus på att hög matkvalitet. Den största förändringen är att man minskat mängden halvfabrikat och börjat laga mer mat från grunden. Man jobbar mer säsongsbetonat erbjuder flera val av proteiner och mer grönsaker.

Var det även ökad konkurrens som låg bakom?

– Självklart är konkurrensen en stor del i kravet på utveckling. Vi lever i  tid där helt otroliga restauranger och matkoncept växer upp överallt. Dessutom är hela branschen i ett stort paradigmskifte med alla typer av koncept som inte längre erbjuder bara mat utan också underhållning och take away.

Ni tar ett steg ifrån den klassiska sport bar-känslan, varför?

– Det finns många sportbarer och de är ganska enkla koncept. Men de vi ser lyckas bäst både hos oss och hos våra konkurrenter är de som kan erbjuda ett bra materbjudande, där man faktiskt väljer att gå för att äta och se sport. Inte bara för att se sport.

 Hur vill ni positionera nya O Learys?

– O Learys har ett tydligt mål att bli Europas ledande ”Eatertainment” kedja. Vi vill erbjuda kunder möjligheten att kunna äta god mat, den bästa arena känslan efter att se sport Live samt möjligheten till aktiviteter som bowling, shuffelboard eller fem kamp under ett och samma tak.

 Vilka är de viktigaste målen med förändringsarbetet?

– Att skapa en stolthet hos vår personal och inte bara för vårt varumärke, men också för vårt mat- och dryckeserbjudande. Att skapa en unik positiv upplevelse för våra kunder, vi vill att de skall se oss som det självklara alternativet för att äta oavsett om det är sport eller inte.

Ni har vidareutbildat er personal som en del av förändringsarbetet. Vad har de fått lära sig?

– Våra kockar kan laga mat, men vi har instruerat dem på vilken nivå vi vill att de skall prestera varje dag för att vi gemensamt skall nå den nivå vi vill åstadkomma. Vi har skapat ambassadörer för kvalitet i alla våra kök som kan säkerställa att gästerna får den upplevelse vårt varumärke står för.

Hur hoppas du att det nya ska tas emot av gästerna?

– Jag är övertygad om att detta kommer att bli den största succén varumärket O Learys upplevt sedan vår grundare Jonas Reinholdsson visade sport på en restauranglokal i Göteborg 1988.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...