Annons

Pinchos byter vd och expanderar till Tyskland

zoom Pinchos bygger just nu upp organisationen för att kunna växa i Tyskland. Foto: Pinchos
Pinchos bygger just nu upp organisationen för att kunna växa i Tyskland. Foto: Pinchos
NYHETER. Restaurangkedjan Pinchos vd kliver av för att fokusera på restaurangkedjans internationella expansion ­– första anhalten är Berlin: ”Vi kan globalt ha flera tusen enheter inom en tjugoårsperiod”.
Annons

Efter sju år som vd för den app-baserade restaurangkedjan Pinchos väljer grundaren Magnus Larsson att gå vidare inom företaget. Skälet är att verksamheten nu ska börja fokusera på att växa internationellt.

– Det är rätt läge för mig att gå vidare för vi har vuxit till en kedja med 70 restauranger och det innebär en stor organisation. Jag är entreprenör och inte rätt person att leda företaget, utan ska fokusera med full kraft på vår expansion, säger Magnus Larsson.

Till ny vd för Pinchos har han valt Jan Wallsin, som bland annat ansvarat för H&M:s digitala utveckling samt varit vd för e-handelsbolaget Nelly.com.

– Det digitala är själva hjärtat i vår verksamhet och Jan Wallsin passar in bra med hans gedigna bakgrund inom nätförsäljning. Han kan få vår organisation att jobba smidigt framåt genom att bidra med systematisering och att sätta upp tydliga mål.

Magnus Larsson berättar att konceptet, som finns etablerat i Sverige, Danmark, Norge och Finland, nu ska gå på export i Europa. Pinchos i Berlin som öppnade i förra veckan är ett exempel på utvecklingen.

– Den nya restaurangen ligger precis runt hörnet från Kurfürstendamm. Vår satsning beror på att vi går som tåget i de nordiska länderna och nu vill vi testa i Tyskland. Berlinborna verkar förstå vårt koncept, vi har haft många gäster under vår första vecka.

Hur ser er expansionsstrategi ut? Blir det fler restauranger i Tyskland eller ska ni växa på andra marknader?

– Just nu bygger vi upp vår organisation och syftet är att kunna fortsätta expandera i Tyskland. Om det faller väl ut går vi vidare med etableringar i England, Frankrike och Spanien inom några år. Jag har också planer på att vi ska testa Dubai, för att kunna mäta oss med stora globala spelare.

Vad är det långsiktiga målet?

– Min stora dröm är att vi ska få fäste i USA och i Asien. Vi kommer aldrig bli lika stora som Mc Donalds och det är heller inte målet. Men jag tror att vi globalt kan ha flera tusen enheter inom en tjugoårsperiod.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...