Annons

Pinchos charmar kvinnliga gäster – nu på export

zoom Digital teknologi gör inte krogbesök asociala, menar Fredrik Mattson, vd på Pinchos.
Digital teknologi gör inte krogbesök asociala, menar Fredrik Mattson, vd på Pinchos.
NYHETER. Apprestaurangkedjan Pinchos har blivit tjejernas favoritkrog. På två år har fyra restauranger blivit 28 stycken med en minimal marknadsföringsbudget. Nu väntar export av konceptet till Norge och Danmark.
Annons

Enligt en studie från Bookatable ratar svenska kroggäster digital teknologi på restaurangen. Men det stämmer absolut inte enligt tapaskedjan Pinchos.

– Det går sjukt bra nu. Vår app är nedladdad 800 000 gånger. Kedjeomsättningen har gått från 35 miljoner kronor i början på 2015 till 600 miljoner i år, säger Pinchos vd Fredrik Mattson.

 

Fyra krogar i Göteborg

När den första restaurangen i Smögen öppnades 2011 utropade sig Pinchos till världens första apprestaurang. Konceptet är det samma nu som då: Smårätter och drinkar till rimliga priser, som kroggästen beställer vid borden med hjälp av appen. Men starten blev problematisk. Tekniken fungerade inte som den skulle.

– Allt gick åt helsike i början. Gästerna som beställde på vanligt sätt fick maten snabbare än de som beställde via appen. Men när vi köpte Ulf Wagners stjärnkrog Basement i Göteborg och gjorde om den till en Pinchos föll alla bitar på plats. Den blev så populärt att vi öppnade en till i Linnéområdet efter bara ett år. I dag har vi fyra krogar i Göteborg, säger Fredrik Mattson.

Någon tanke på göra Pinchos till ett franchisekoncept hade inte Fredrik Mattsson. Men så blev det – efter att en krögare från Skövde ringde och ville starta ett Pinchos där. Häromveckan öppnades den 28:e restaurangen i Kalmar. Ytterligare tolv avtal är signade i Sverige, 15 planeras öppna i Norge och 11 i Danmark. Man letar även efter bra lägen i centrala Stockholm.

 

”Dröm för en krögare”

Beställningsappen är viktig, men är bara en delförklaring till framgången. Prisbilden där tapasrätterna kostar 30 till 40 kronor styck och ett glas vin går på dryga 50-lappen har gjort Pinchos till unga kvinnors favoritkrog. Hela 75 procent av gästerna är kvinnor. Den snabbast växande kundgruppen är kvinnor över 60 år.

– Tjejer som gärna hänger på caféer väljer en schysst restaurangmiljö hos oss i stället. De kommer alla dagar i veckan och bokar bord flera dagar i förväg. När andra krogar i Göteborg har tomt på måndag och tisdagar har vi på en av våra enheter minst 200 gäster och på en lördag över 1 000 gäster, en dröm för en krögare, säger Fredrik Mattson.

Gästkommunikationen är viktig. Pinchos har en heltidsanställd social media-manager.

– Mellan 100 000 till 200 000 ser våra inlägg på sociala kanaler. Vår marknadsföring i traditionella medier uppgår hittills till 10 000 kronor. Det var en annons vi köpte i Metro, säger Fredrik Mattson.

Han hävdar bestämt att digital teknologi inte gör restaurangbesöken asociala. På Pinchos kan personalen lägga mer tid på att prata med gästerna istället för att ta upp beställningar och ta betalt. Sociala möten uppstår också mellan gäster och personal när mat och dryck hämtas

– Vi har kanske en servitör mindre än en vanlig krog av samma storlek. Men det är inte där vi vill spara pengarna. När tekniken tar hand om processen kan personalen ta hand om gästen.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...