Annons

Pinchos introducerar 3D-kött på sina restauranger

zoom Pinchos 3D-kött: Flankstek och hamburgare. Viveca Järhult, marknadschef på Pinchos.
Pinchos 3D-kött: Flankstek och hamburgare. Viveca Järhult, marknadschef på Pinchos.
NYHETER. Ett icke-animaliskt kött, som har samma konsistens och smakar som kött, tar plats på Pinchos menyer.
Annons

Det var vid ett besök på en matmässa i Holland i januari som Per Larsson, matutvecklingsansvarig på Pinchos, blev bjuden på en köttbit som han tyckte smakade helt fantastiskt. Det han inte visste var att han hade blivit serverad ett växtbaserat 3D-kött.

– Han blev tagen av både smak och konsistens, och vi bestämde att det här vill ha på våra restauranger så snart som möjligt, säger Viveca Järhult, marknadschef på Pinchos.

Växtbaserat ”bläck”

Vad är 3D-kött och vad innehåller det?

– Det är en råvara som ska hanteras lika varsamt som vanligt kött. ”Bläcket” till 3D-printen består av växtbaserade ingredienser: Soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker. För att skapa muskeltexturen innehåller det också fett från växterna och naturliga färger som ska efterlikna blodet i köttet och skapa samma saftighet.

Har ni 3D-printer i restaurangerna?

– Nej, själva 3D-printen är ett patent och printas av företaget Redefine Meat i Holland. Vi får råvaran i den önskade form vi vill ha. I vårt fall är det färs för hamburgare och flankstek. Färsen formar vi, kryddar och steker precis som man gör med en köttbaserad burgare.

Anpassad smak och konsistens

Viveca tillägger.

– Vi har provat många av Redefine Meats så kallade ”styckninsgdetaljer”. De producerar smak och konsistens, beroende på vilket djur det är baserat på. De har bland annat återskapat smak av lamm. Vi har valt nöt, vilket våra gäster föredrar. Det är första gången som vi hittat en produkt som verkligen efterliknar kött, och som är växtbaserad.

Kommer 3D-köttet att ta över menyn?

– I dag har vi två rätter med 3D-kött. Vi kommer att behöva en blandning på våra menyer för att tillgodose det som våra gäster vil ha. Det är fortfarande väldigt många som vill ha kött och som inte är intresserade av växtbaserade alternativ.

Varför vill ni satsa på 3D-kött?

– Vi är en stor aktör i vår bransch med 64 restauranger i Sverige, att vi satsar på 3D-kött får också en positiv påverkan på miljön. Det är en del i vår strävan att vara ett hållbart företag.

Vad säger kunderna?

– Vi har fått övervägande positiva kommenterar. Och vi har haft en del gäster som åkt till Stockholm bara för att prova vårt 3D-kött, säger Viveca Järhult.

Läs också om Burger Kings köttfria månad

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...