Annons

Pite Havsbad slår rekord – vill öppna fler hotell

zoom Pite Havsbad ser tillbaka på en rekordsommar. Under juli hade anläggningen 146 500 gästnätter.
Pite Havsbad ser tillbaka på en rekordsommar. Under juli hade anläggningen 146 500 gästnätter.
NYHETER. Pite Havsbad har satsat 40 miljoner kronor i ett spa, fler husvagnsplatser och en ny restaurang. Det har ökat omsättningen i sommar till 66 miljoner kronor. Nu vill man öppna fler hotell. 
Annons

Den vädermässigt bristfälliga sommaren till trots så har Pite Havsbad slagit rekord. Under juli hade anläggningen 146 500 gästnätter. Det är 11 500 fler än förra året.

 

– Från juni till och med augusti 2016 omsatte vi 59 miljoner kronor. Under samma period i år ökade det med tolv procent till 66 miljoner kronor. Det är nytt rekord och det känns fantastiskt. Vi ser det som ett kvitto på att de satsningar vi gjort under den korta tid vi ägt anläggningen burit frukt, säger Kristoffer Lundström, vd, Pite Havsbad.

Har investerat 40 miljoner kronor

Han och Tobias Lindfors köpte Pite Havsbad 1 januari år 2015 och sedan dess har man investerat 40 miljoner kronor i att bygga ett 800 kvadratmeter stort spa, skapa 150 fler husvagnsplatser och byggt en restaurang i hotellets översta plan.

Insatserna har gett resultat.

 

– Nu har vi en komplett anläggning och när det är sämre väder så strömmar det gäster från campingar i närområdet, där aktivitetsutbudet inte är lika stort. Vi har äventyrsbad, lekland, biograf, bowlingbana, inomhusgolf och sju restauranger.

 

I maj 2017 köpte Pite Havsbad Group Cape East i Haparanda och man äger i dag totalt sju hotell. Kristoffer Lundström berättar att de nu ser sig om efter ytterligare en anläggning.

 

– Vi har alltid ögon och öron öppna, det kommer erbjudanden till oss hela tiden som vi tar ställning till. Nu har vi ett förslag vi tycker är mer intressant. Mer kan jag inte berätta i nuläget.

 

Oavsett om den affären går i lås så har ni de senaste tre åren köpt sex anläggningar. Hur kommer det sig att ni växer så?

 

– Vi vill fortsätta vara ledande i norr. I dag är vi det och vi jobbar både med att utveckla våra befintliga hotell och med att leta efter nya. Att vi växer är en del av en större satsning på att locka utländska besökare, det är viktigt för oss att ha produkter som tilltalar den kundkategorin. I dag har vi på helåret 67 procent svenskar, 30 procent norrmän och resterande tre procent kommer från övriga delar av världen.

 

Hur ska ni locka utländska besökare?

 

– De vill uppleva hela Norrland och därför har vi hotell från Skellefteå till Haparanda. Det gäller också att samarbeta och skapa paket ihop med andra, som Icehotel och aktivitetsföretag inom skoterfärder och hundspann. Det är nyckeln till att locka utländska besökare till regionen, säger Kristoffer Lundström.  

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...