Annons

Podcaststudio i nya sociala Comfort-hotellet

zoom Det nya Comfort-hotellet i Kista har 18 anställda av 17 olika nationaliteter. Foto: Nordic Choice
Det nya Comfort-hotellet i Kista har 18 anställda av 17 olika nationaliteter. Foto: Nordic Choice
Annons

Med det efterlängtade Comfort-hotellet i Kista vill Nordic Choice omdefiniera vad ett affärshotell ska vara. Bort med minibarer, prydnadskuddar och stela miljöer, och fram med gemenskapsytor och sociala aktiviteter. Hotellet har en lobby på 800 kvadratmeter med incheckning i en ”barception”.

– När vi har tittat på våra gästers behov så ser vi att de vill bort från stora receptioner där människor står och köar när de checkar in. De vill ha en varm och social miljö där de kan ta en kaffe eller en öl, träffa kollegor, ta möten och lära känna nya människor, säger hotelldirektör Jostein Rajala.

Hotellets mest exotiska inslag är kanske den podcaststudio som ska upplåtas åt alla som vill testa att spela in podcasts – amatörer såväl som professionella podare. Enda villkoret är att man nämner hotellet och att man befinner sig där, i sändning.

– Vi vill använda podcaststudion för att marknadsföra hotellet och samtidigt ge fler människor möjligheten att höras, säger Jostein Rajala.

Dagens invigning av hotellet bjuder, förutom festligheter, på ett premiärpinslag där podare Anna Swan möter åtta entreprenörer i intervjuer. Podavsnittet avslutas med en intervju med Petter Stordalen.

Det är Comforts första hotell i Kista, vad kan du säga om läget?

– Vi har velat komma in på den här marknaden i många år, det finns en enorm tillväxt här, med många företag och huvudkontor som flyttar hit med många tillresande. Här finns också en stor tillväxtpotential när det kommer till bostäder så det är en väldigt spännande marknad vi kommer in på.

Ni har anställt cirka 20 personer, hur har ni gått tillväga för att hitta folk?

– I rekryteringen har vi tänkt lite annorlunda och satsat på att hitta personligheter snarare än att de ska ha en viss bakgrund och erfarenhet inom hotell. Det viktiga har varit att de ska gilla människor.

Så hur gjorde ni för att hitta dem?

– Vi testade ett nytt verktyg där man kunde ansöka via video istället för med cv. Man fick svara på tre videofrågor, för att sedan bli kallad till speedintervju där man fick tre minuter på sig att presentera sig.

Hur tyckte du att det gick?

– Det gick fantastiskt, vi har anställt 18 personer med 17 olika nationaliteter. Vi ser framför oss en global kundbas, och i Kista bor det människor från hela världen, då vill vi spegla lokalområdet och våra gäster i vår egen personalstyrka, säger Jostein Rajala.

Hur känns det så här på invigningsdagen?

– Det känns helt fantastiskt, jag har väntat på den här dagen i sex månader.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor