Annons

Rekordår för skidbranschen: Kungsberget i topp

zoom För skidbranschen i stort blev säsongen 2016/17 ett rekordår.
För skidbranschen i stort blev säsongen 2016/17 ett rekordår.
NYHETER. Svenska skidanläggningar noterade ett nytt rekord senaste säsongen. Kraftigaste ökningen bland de större anläggningarna står Kungsberget för. "Vårt mål är att fortsätta öka så det här är jätteroligt", säger Anders Kjällström, vd hos Branäsgruppen där Kungsberget ingår.
Annons

Kungsbergets ligger i Gästrikland, nordväst om Sandviken. Den senaste säsongen såldes här Skipass för 31 miljoner. Det är en ökning med 25 procent sedan förra säsongen och Kungsberget tar därmed plats bland landets tio största anläggningar. För ägaren Branäsgruppen är Kungsberget den anläggning som ökat mest det senaste året.

– Vi har investerat stort. Det senaste året har vi satsat 85 miljoner i en ny 8-stolslift och ett nytt skidområde, säger Anders Kjällström.

God snötillgång

Längre norrut finns anläggningar med högre backar än Kungsbergets 200 meter i fallhöjd. Men backen kan dra nytta av det sydliga läget.

­– Vårt stora upptagningsområde är Stockholm och Mälardalen, säger Anders Kjällström.

Snötillgången har varit god den senaste säsongen och framöver kommer kapaciteten att byggas ut när det gäller att producera snö.

För skidbranschen i stort blev säsongen 2016/17 ett rekordår.

Det såldes Skipass för 1,46 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan sex procent jämfört med rekordvintern året före.

Tidig säsongsstart

En tidig säsongsstart med bra snöförhållanden bidrog till resultatet liksom nya backar, evenemang. Detta visar årets branschrapport från Svenska skidanläggningars organisation SLAO.

– Vi får en allt mer professionell skidbransch. Skidorterna utanför fjällvärlden fortsätter att gå bra. De har satsat på att utveckla och höja nivån på skidåkningen, erbjuda fler boendealternativ och ett större restaurangutbud. De liknar alltmer fjällens ­skidanläggningar och är viktiga då de skolar in många nya skidåkare, säger ­SLAO:s vd Titti Rodling i ett pressmeddelande.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...