Annons

Rekordintresse för Krogveckan – 200 restauranger deltar

zoom då det normalt är lite lugnare", säger krögaren Björn Persson. Foto: Restaurang Familjen" />
"Krogveckan är ett försök att locka gäster under en tid på året
då det normalt är lite lugnare", säger krögaren Björn Persson.
Foto: Restaurang Familjen
NYHETER. Idag startar Krogveckan - ett välkommet initiativ för att få upp restaurangförsäljningen under årets tuffaste ekonomiska månad. I fjol lockade kampanjen 43 000 gäster till medverkande krogar.
Annons

Krogveckan växer för varje år. I år arrangeras den för nionde året och kampanjen sträcker sig numera över mer än två veckor, från den 26 januari till den 11 februari. Dessutom är deltagandet rekordstort. I år medverkar strax över 200 krogar runtom i landet, vilket kan jämföras med fjolårets 193.

Evenemanget anordnas av bordsbokningssajten Bookatable och går ut på att locka fler gäster till landets restauranger med hjälp av special­komponerade tvårättersmenyer för 200 eller 300 kronor.

”Drar jättemycket folk”

Majoriteten av restaurangerna ligger i Stockholm och Göteborg. Krogkoncernen Lux Restauranger i Stockholm har medverkat i flera år, i år deltar Lux Dag för Dag och Eat.

– Första året var vi med för att testa, nu är vi med för att det drar jättemycket folk under en ganska död period, säger Lotta Norström, pressansvarig på Lux Restauranger.

– Alla tycker att det är kul: både de som går ut och de som jobbar. Det blir fart och en härlig stämning och det behövs så här i januari.

Eat lockar med fem asiatiska smårätter för 300 kronor och på Lux Dag för Dag med en tvårättersmeny: gratinerade jordärtskockor med Löfstalundost, krasse och ramslökskapris som förrätt och smörstekt skrei eller frasstekt anklår till huvudrätt.

Läglig nystart för Spisa

Två nytillkomna restauranger i år är Familjen och Spisa i Göteborg.

– Vi ser det som ett försök att locka gäster under en tid på året då det normalt är lite lugnare, säger Björn Persson, krögaren bakom Familjen och Spisa. Det kan vara gott att få i gång folk så här års, i synnerhet på vardagarna.

Enligt honom är ytterligare en anledning till årets medverkan att Spisa har gjort en nystart, med en ny köksmästare och ny meny.

– Vi har satsat på snacks och smårätter men vågat oss på de varmare regionerna runt Medelhavet och använder kryddningar från Marocko och Algeriet, säger Björn Persson.

Lockade 43 000 gäster i fjol

Spisas kampanjmeny för Krogveckan innehåller två exempel på vad det innebär i praktiken: råbiff smaksatt med harissa samt grillspett kryddade med Ras el hanout och serverade med tahiniyoghurt, rostade betor och dukkha.

I fjol lockade Krogveckan 43 000 restauranggäster. Det återstår att se hur många det blir i år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...