Annons

Restaurangen tog hjälp av sina stammisar

zoom Foto: Rolfs kök
Foto: Rolfs kök
NYHETER. Samtidigt som besöksnäringen är hårt pressad är stödet bland kunderna tydligt. När Klas Ljungquist låg hemma med corona kom han på ett initiativ för sin och Johan Jureskogs restaurang Rolfs Kök i Stockholm.
Annons

Sedan ett par dagar har Rolf Kök uppmanat sina gäster att bli medlemmar i Rolfs Köks vänner. Det har bara gått några dagar sedan de lanserade klubben och redan har ett hundratal stammisar hörsammat uppmaningen och köpt medlemskap för mellan 500 och 100 000 kronor.

 Klas Ljungquist, hur kom ni på den här idén?

– Jag har legat hemma i två veckor med torrhosta och feber …. så jag har inte kunnat bidra fysiskt. Men jag låg och tänkte och kom fram till att vi kunde använda det vi har, och det är att Rolfs Kök har funnits länge. Många har en relation till restaurangen. Så jag tänkte att vi kunde ta hjälp av de människorna.

Klas Ljungquist och Johan Jureskog har ägt restaurangen i 17 år. De senaste åren har de gjort större investeringar i den och sparkapitalet är därför litet.

– Jag och Johan har slutat ta ut ersättning. Vårt fokus har varit att behålla så många det bara går i vår personal och säkerställa att vi ska finnas kvar

Vad har ni fått för respons på initiativet med klubben?

– Bra! Stammisarnas engagemang gör verkligen skillnad. Många har kommit förbi och hämtar take away och köpt presentkort och andra har swishat. Det är ju ett väldigt osvenskt initiativ, att be om pengar – men läget vi står i är ett faktum. Det var ett dråpslag som slog till över en natt.

Har just ni extra engagerade stammisar, eller tror ni att andra företag inom besöksnäringen kan göra något liknande?

– Det tror jag definitivt att även andra kan. Vi har känt att det finns en vilja att hjälpa till, men om man inte ber om hjälp är det ingen som erbjuder.

”Du är en av våra bästa vänner”, skriver ni om klubben. Det blir väldigt personligt. Finns det någon risk i det här läget att vara för personlig?

– Vi är väldigt personliga. Det är en ägarledd restaurang och vi har anställda som varit med i tio år – det vore konstigt om vi inte var personliga. Men det här går emot den svenska folksjälen så svenskar kanske känner sig obekväma kring det här – men tittar man i USA är det ju vanligt med välgörenhet. Men vi har känt att folk genuint bryr sig och det är högst frivilligt att vara med. Och vi har för avsikt att göra något särskilt för våra medlemmar. De ska få innehåll som tack för det de har gjort.

Utöver att Rolfs Köks vänner gett känslomässigt och ekonomiskt stöd har restaurangen fått uppmärksamhet i pressen.

– Det är också viktigt. Nu har vi tagit plats och det ska vi fortsätta göra. Johan ska vara med på tv i veckan och det är jätteviktigt att vi fortsätter att höras. Besöksnäringen är enormt viktig. Den ger instegsjobb för unga och outbildade.

Insikten om att besöksnäringen är satt under hård press av effekterna av corona-farsoten har nått ut. I sociala medier fylls hashtaggen #supportypourlocalrestaurants och #supportyourlocal stadigt på med nya inlägg och två nya hashtags har tillkommit: #kvarikvarteret och #minbästakväll.

Bakom den sistnämnda står besöksnäringens arbetsgivarorganisation Visita. Carl Johan Swanson är organisationens kommunikationschef.

– Det här är ett av flera initiativ, och det är ett sätt att samla engagemang. Men det är så klart inte via hashtags som vi stöttar näringen utan genom att vi som friska och inte tillhör någon riskgrupp fortsätter att gå på restaurang eller köpa take away och bo på hotell, och att vi fortsätter att uppmana vänner och omgivning att göra detsamma.

Du som har en god insikt i läget: Kan privata gäster verkligen göra skillnad?

– Absolut. I grund och botten är det här en kris för såväl restauranger och hotell som just nu beror på bristande efterfrågan. Men det behövs också omfattande politiska åtgärder, inte minst för att få hjälp med att sänka de fasta kostnaderna som personal och hyror.

Finns det något som du sett som inger hopp?

– Läget i näringen är akut. Det är en näring i fritt fall. Om man som vi brinner för besöksnäringen är det självklart glädjande att människor engagerar sig för den – men det betyder inte på något sätt att krisen är över.

Klas Ljungquist är tacksam över stödet de fått från sina gäster. Nu hoppas han på stöttning även från Stockholms stad.

– Jag har varit i kontakt med stadshuset angående uteserveringarna. Det vore väl bra om de kunde vara avgiftsfria i år. Och jag måste säga att jag i det här läget skulle bli provocerad om jag får fakturor från kommunens tillsynsmän. Jag hoppas att politikerna lyssnar på de synpunkterna.

 Som tack för stödet från era gäster skriver ni att ni ska ha öppet hela sommaren, för första gången sedan 2002. Det känns hoppfull ändå. Vad tror du om framtiden?

– Det kommer nog bli värre innan det blir bättre – men vi kan ju inte lägga ner det här landet eller västvärlden eller demokratin. Så vi stänger inte. Vi välkomnar alla stockholmare. Och vi kanske inte får utländsk turism, men svensk. För det blir väl så att många stannar hemma i Sverige i år.

Själv ska han definitivt vara hemma och jobba hela sommaren. Nu när han äntligen är frisk.

– Nu är jag tillbaka – frisk, immun och odödlig!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...