Annons

Rezidor: ”Radissonhotellen gick bättre än marknaden”

zoom Rezidor rapporterar att intäkterna sjönk, främst som en följd av att man lämnade åtta hotell under 2017. Foto: Radisson Blu
Rezidor rapporterar att intäkterna sjönk, främst som en följd av att man lämnade åtta hotell under 2017. Foto: Radisson Blu
NYHETER. Radissons ägare Rezidor rapporterar en minskad efterfrågan på hotellrum i Stockholm. Men Radissonhotellen har gått bättre än marknaden, enligt bolagets rapport för första kvartalet.
Annons

En av världens största hotellconserner, som bland annat som driver Radissonhotellen och har verksamhet i 78 länder, släppte idag sin delårsrapport för första kvartalet.

Bolaget rapporterar att intäkterna sjönk, främst som en följd av att man lämnade åtta hotell i slutet av 2017. Den tidiga påsken och förstärkningen av euron sätter också press på bolagets intäkter.

Trots det ökade rörelseresultatet i förhållande samma period i fjol, tack vare förbättrad lönsamhet. Intäkterna per tillgängligt rum (RevPAR) steg med 3,9 procent för jämförbara hotell.

De svenska hotellen har påverkats av minskad beläggning under påsken och hotellrenoveringar. I Stockholm minskade efterfrågan under kvartalet, men Radissonhotellen gick bättre än marknaden, enligt Rezidors rapport.

Danmark och Sverige är de marknader i Norden som har den sämsta utvecklingen, medan hotellen i Norge återhämtat sig kraftigt.

När det gäller övriga regioner ligger Rezidors rapport i linje med vad konkurrenterna rapporterar.

Rumsintäkterna i Spanien stiger kraftigt medan Tyskland går sämre till följd av färre mässor- Samtidigt pressas hotell i Mellanöstern, som en följd av konflikter och politisk oro.

”Vi ser 2018 som ett återhämtningsår, och förväntar oss (allt annat lika) att intäkter för jämförbara hotell, inklusive renoveringar, ska öka mellan 4 och 5 procent, med en EBITDA-marginal mellan 9 och 10 procent.” skriver koncernchefen Federico J. González.

Rezidor är under namnändring till Radisson Hospitality Group och största ägare är kinesiska HNA.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...