Annons

Rusning till Eataly: ”Tusentals besökare varje dag”

zoom Succé. Eataly har tvingats använda sig av en-in-en-ut-principen för att förhindra köbildning i lokalerna. Foto: Eataly
Succé. Eataly har tvingats använda sig av en-in-en-ut-principen för att förhindra köbildning i lokalerna. Foto: Eataly
NYHETER. Den italienska saluhallen Eatalay är en riktig gästmagnet. I snitt besöker 4000-5000 personer stället varje dag. Och nu öppnar man ett tredje restaurangkoncept under samma tak – krogen Prima.
Annons

Efter bara en månads öppettid står det klart att Eataly Stockholm är en framgångssaga. Medan samma koncept nyligen fick bomma igen i Köpenhamn går saluhallen i Sverige som tåget.

–Det har varit helt galet. Vi hade inte ens kunnat drömma om det här trycket, och det är inte bara helger utan även vardagar. Sportlovsveckan var det helt proppfullt, säger vice vd Marcus Wallén.

Trångt i lokalerna

Trycket har gjort att entrévärdarna emellanåt fått använda sig av en-in-en-ut-principen för att det inte ska bli köbildning inuti lokalerna.

–Vi måste tänka på att gästerna som är inne hos oss har det trevligt och då vill man kunna röra sig omkring, säger Marcus Wallén.

Han berättar att i snitt välkomnar Eataly 4000-5000 gäster varje dag. Några tar bara en runda, andra en kaffe, några stannar på middag eller en helkväll.

Hur rustade har ni varit för det här trycket?

–Vi har rekryterat ganska försiktigt hitintills men de vi tagit in är väldigt erfarna nyckelpersoner som är superproffs på service. Så brukar inte riktigt Eataly rekrytera. Men vi håller på nu och rekryterar 20-25 personer till. Man brukar säga att det tar tusen dagar att sätta en vanlig krog och den här är gigantisk i Stockholms-mått mätt så det är klart att det tar sin tid att hitta formen, säger Marcus Wallén.

I Köpenhamn stänger man Eataly. Hur kommer det sig att ni lyckats så bra?

–Läget är fantastiskt. Lokalerna har blivit jättebra, trots alla svårigheter som det innebär att bygga där det är K-märkt. Sen har Eataly väldigt bra partners i Pelle Lydmar och Salvatore Grimaldi. Vi har alla haft mycket att säga till om.

Marcus Wallén nämner också prisbilden. Man har strategiskt valt att ”inte ta i från tårna”. En öl kostar 56 kronor, vilket är billigt om man ser till priser på ställen runtomkring. Där kan Eataly attrahera ett bredare klientel.

–Eftersom vi direktimporterar till stor del så får vi bra inköpspriser och kan hålla förhållandevis bra priser.

Ska liva upp Biblioteksgatan

Och nu i veckan rullade Eataly ut sitt tredje restaurangkoncept Prima. En krog med italiensk mat såklart, mycket stämning och sena öppettider. Ingången är här från Biblioteksgatan och i de lokaler som tidigare var hem åt Zink Grill.

–Eataly är inte riktigt vana att ha den här typen av krog, men de har låtit oss testa. För att inte helt dö på sommaren så behövde vi en schysst uteservering och det kommer vi få här, en arton meter lång. Dagtid kommer frukt- och grönsaksmarknaden delvis flytta ut hit och på kvällen blir det 30-40 sittplatser. Biblioteksgatan har varit ganska sömnig de senaste åren. Men nu håller vi att på liva upp den.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...