Annons

Så blir de nya lokalerna på Sturehof

zoom PG Nilsson, grundare av Sturehof och koncernen Svenska Brasserier, tillsammans med Angelica Lindberg, restaurangchef Sturehof. Foto: Pressbild
PG Nilsson, grundare av Sturehof och koncernen Svenska Brasserier, tillsammans med Angelica Lindberg, restaurangchef Sturehof. Foto: Pressbild
NYHETER. En av Stockholms mest anrika restauranger flyttar tillbaka till sin ursprungliga adress – Sturehof expanderar med matbar, matmarknad och en ny innergård.
Annons

”Att förvalta en kulturellt historisk del av Stockholm är ett otroligt privilegium, men också ett ansvar. Med den nya öppningen vill jag säkerställa Sturehofs arv som den självklara mötesplatsen för kultur och glädje i Stockholm, i minst 100 år till”, sa PG Nilsson, grundare av Sturehof och koncernen Svenska Brasserier när planerna för den nygamla restaurangen presenterades.

Angelica Lindberg är restaurangchef på Sturehof och sitter också i ledningsgruppen, hon har jobbat nära PG Nilsson i visionen om Sturehof och är mån om att bevara restaurangens 136-åriga historia.

Berätta om planerna för Sturehof, vad vill ni göra?

– Sturehof har historia som sträcker sig till slutet av 1800-talet. Vi ville skapa och bygga nya långsiktiga lokaler som har möjlighet att ha öppet minst lika många år till. Det finns en grundidé om att återskapa originaldetaljer och bevara uttryck med till exempel gamla servisgångar som vi vill ska ge uttryck av den ursprungliga våningen, säger hon och fortsätter:

– Till Sturehof matmarknad har vi adderat en matbar med 18 platser där vi kommer servera pinfärska råvaror direkt från butiken. Vi jobbar alltid nära konst i alla uttryck och även det kommer speglas i våra nya lokaler.

Vad kan man förvänta sig som gäst i de nya lokalerna, kommer man känna igen sig?

– Matsalen som ligger direkt på Birger Jarlsgatan inreder vi med våra originalmöbler och färger så man kommer känna sig direkt som hemma. Vi har som vanligt en stor bred meny med fokus på fisk, skaldjur och traditionell husmanskost, berättar Angelica Lindberg.

Har det funnits saker med den gamla restaurangens förutsättningar som ni nu har möjligheten att förbättra?

– På övervåningen möts du av Sturehofs salonger, inredda med bokhyllor fyllda av litteratur. Här har vi möjlighet att ta emot större sällskap och även a la carte-bokningar. Vi har haft en stor efterfrågan på privata middagar för både den mindre och större gruppen och äntligen kan vi börja tillmötesgå efterfrågan på denna typ av bokning, det har vi verkligen sett fram emot.

Och det blir en innergård?

– Ja, i anslutning till Sturehofs salonger har vi en ny innergård där våra gäster kan njuta av att vara utomhus mitt i stan, i pulsen men ändå avskilt från gatornas brus. Med en bardisk på 9 meter och sittplatser för ca 70 personer så räknar jag med att det blir succé.

Sturehof matmarknad, Sturehofs matbutik, får en egen matbar i de nya lokalerna. Här kan gästerna både äta på plats och köpa med sig hem.

– Sturehofs matmarknad ligger med egen ingång direkt från Birger Jarlsgatan. Där möts man av rymd i takhöjd, fiskbord vänd mot fönstren, diskar fyllda med skaldjur, fisk från vår fiskebåt SM4 Tarona och grönsaker från vår trädgård vid Ulriksdal Värdshus.

– Här kan du som gäst äta i vår matbar där vi serverar pinfärska råvaror direkt från butikens diskar. Menyn är varierande och byts varje dag beroende på vilka råvaror som är bäst för dagen, säger Angelica Lindberg.

Påverkas ni av det rådande ekonomiska läget?

– Det rådande ekonomiska läget har självklart påverkat oss på Sturehof, precis som det har påverkat besöksnäringen som helhet. Vi kan dock glädja oss åt att vi har många lojala återkommande gäster som besöker oss dagligen så väl som nya gäster som fortsätter hitta hit. säger Angelica Lindberg och avslutar:

– Vi ser också fram emot den kommande vår- och sommarsäsongen då inresandet till Stockholm ökar, något som ofta innebär fullsatta bord på Sturehof.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...