Annons

Så ska fler restauranger i citylägen stärka Max

zoom
"Vi expanderar kraftigt överallt och avser att fortsätta med det", säger Max vd Richard Bergfors. Foto: Max Burgers
NYHETER. Max skiljer sig från konkurrenterna genom att öppna fler restauranger i Stockholms innerstad. Besöksliv har pratat varumärkesstrategi med Max vd Richard Bergfors.
Annons

Max Burgers förvärvade tre nya restauranger i Stockholms innerstad under förra året och nominerades till SvD:s affärsbragd 2021. I nomineringsintervjun förklarade Richard Bergfors att företaget ”snarare har satsat än sparat sig” ut ur besöksnäringens kris under pandemin.

I mars i år öppnades den senaste Max-restaurangen på Odenplan, som blir nummer 143 i Sverige.

Era konkurrenter stänger ner restaurangerna i stadskärnorna och flyttar utanför city- ni öppnar på fler centrala adresser. Varför?

– Vi gör faktiskt både och, vi expanderar kraftigt överallt och avser att fortsätta med det. Merparten av våra restauranger ligger utanför städerna och har drive-throughs så vår huvudstrategi kanske inte skiljer sig så mycket från våra konkurrenters men för oss är det också viktigt att finnas där folk rör sig både dag och natt – dygnet runt, säger Richard Bergfors.

Som på Odenplan?

– Ja, vi har haft relativt få restauranger i city jämfört med de andra men när vi är klara kommer vi vara nummer ett.

Hur viktig är synligheten i city för Max?

– Skulle man bara se på antal kronor på nedersta raden kanske man skulle välja bort citylägen, men sett till vårt varumärke kan man resonera annorlunda – särskilt om man ser långsiktigt vilket vi alltid gör. Det är en del i marknadsföringen att synas på vissa ställen, sen vill ju naturligtvis inte gå med förlust på någon av våra restauranger.

En femtedel av hamburgarna är gröna

Enligt den nya rapporten Gröna Burgarkartan som tagits fram av Max burgers och som bygger på 2020 års försäljningssiffror från drygt 50 miljoner gäster på 143 restauranger i Sverige, Norge och Polen så framgår det att de gröna måltiderna, måltiderna som är helt växtbaserade eller lakto-ovo vegetariska stod för 18,23 procent av den totala försäljningsvolymen.

En försäljning som niodubblats jämfört med 2014 och innebär en ökning med 16 procent på sex år. Max var tidiga med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete och vill vara världsledande på det. Enligt Richard Bergfors så har det geografiska läget och erbjudandet av hållbara produkter en klar koppling.

”Viktigt att vara ledande inom hållbarhet”

– Vi är de enda i vår bransch som är klimatpositiva och har varit det sedan 2018 så hållbarhet är naturligtvis jätteviktigt för oss och är ytterligare en anledning till att vi vill synas i city. Vi har attraktivare gröna alternativ på menyn än våra konkurrenter och kan erbjuda det i miljöer där många unga människor rör sig, säger Richard Bergfors.

– Vi talar till en annan målgrupp men i grund och botten så är det viktigt för oss att vara ledande inom hållbarhet, en del av det är att sälja produkter med låg klimatpåverkan.

Hur stor del är det av Max varumärke?  

– Det har funnits med sedan mina föräldrar startade företaget 1968, vi tror att det är långsiktigt bra för affären. Allt fler efterfrågar företag som gör skillnad så på sikt är det en överlevnadsfråga och är en stor anledning till att det går så pass bra för oss. Vi är den tydliga kvalitetsspelaren inom den breda marknaden och snabbmatsaktörerna i och med att vi är innovativa med vårt hållbarhetsfokus.

Branschen i stort präglas som bekant av en stor personalbrist nu, hur är läget för er?

– I Sverige har vi inga större problem med det och jag tror det beror på två saker. Det ena har att göra med att under Corona så drog vi inte ner på något eller slutade satsa, vi stängde nästan inga restauranger och ändrade inga öppettider.

– Vi permitterade heller inte personal och behövde inte regeringsstöd. Vi behöll vår personal och byggde nytt, när restriktionerna släppte var vi redan up-and- running. Det var en satsning som i slutändan kommer visa sig vara lyckosam.

Och den andra?

– Det är att vi har ett så pass starkt och omtyckt varumärke och gör så mycket mer förutom att göra burgare. Jag tror att det smittar av sig och bidrar till att man vill jobba hos oss.

Hur ser du på läget framöver för branschen i stort?

– Vi stödjer såklart resten av branschen och ju bättre det är för hela branschen desto bättre är det även för oss. Bättre villkor för alla är alltid välkommet.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...