Annons

Så tacklar krogarna de nya reglerna

zoom
NYHETER: Restaurangägare är vana vid att förhålla sig till många regler – men just nu är det en extraordinär situation. Så här tacklar tre aktörer i landet Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer.
Annons

Folkhälsomyndigheten presenterade under förra veckan en rad regler för att förhindra smittspridningen av corona på restauranger och kaféer. Bland annat är det numera förbjudet med barservering och all trängsel måste undvikas. Besöksliv har pratat med tre krögare som försöker navigera bland restriktionerna.

– Ju fler regler som kommer desto mer arbetstid krävs det för att hitta nya lösningar, så vår energi börjar sina lite. Skulle regeringen förbjuda oss att ha öppet hade det nästan kommit som en lättnad. Just nu är det en väldigt svår situation när folk uppmanas stanna hemma och vi samtidigt måste försöka locka hit kunder för att undvika konkurs, säger Hedda Perström, delägare av Jazzköket i Östersund.

Hon upplever reglerna som otydliga och att det är problematiskt att Folkhälsomyndigheten släpper lite information i taget, vilket gör det svårt att få en helhetsbild av vad som gäller.

– Dessutom är det svårt att veta hur man ska förhålla sig till vissa restriktioner och veta hur just vi ska tolka reglerna. Restaurangbranschen ser ju väldigt olika ut från företag till företag beroende om man driver en bar eller en lunchrestaurang, säger Hedda Perström.

För Jazzkökets del har flera åtgärder gjorts för att följa reglerna. Merparten av verksamheten har styrts om till saluhallen i samma lokal där man sedan tidigare kör take away-luncher. I själva kvällsrestaurangen har borden glesats ut och baren hålls stängd.

Kreativ lösning gav säljrekord

Kaféet Stuk i Jönköping har kommit på en välfungerande lösning och hade i fredags säljrekord under sin after work – en välkommen ekonomisk skjuts inför kommande utmaningar. Anledningen till succén är en take away-kiosk.

– Vi har alltid haft take away på vårt ställe, så därför tänkte vi att det kunder vara en smart idé att ha en slags kiosk utomhus i stället för att gästerna behöver komma in. Vi finns i en gränd så folk behöver inte stå nära varandra utan kan sprida ut sig på gatan medan de väntar på sin mat, säger Andreas Roman, delägare i Stuk och fortsätter:

– Detta verkar vara väldigt uppskattat och efterlängtat. Det betyder allt för oss att vi kan fortsätta ha mycket gäster fast på ett tryggare sätt.

Just nu försöker han lägga mycket tid på att sätta sig in i Folkhälsomyndighetens regler.

– Om man läser på ordentligt är reglerna ganska tydliga, jag följer alla presskonferenser för att få svar på vad som exakt gäller. Det känns viktigt att hänga med. Det kommer bli värre för oss i restaurangbranschen innan det blir bättre, så nu gäller det att förbereda sig, säger Andreas Roman.

”Folk har svårt att förstå allvaret”

Den bilden delar Nina Christensson som är delägare till Bastard, SMAK och Slagthuset MMX i Malmö.

– Jag tycker att reglerna är rätt så tydliga även om de lämnar stort utrymme för tolkningar. Men jag ser förtydliganden dagligen. Däremot är jag oerhört besviken på vad staden kan och vill göra lokalt. De nationella åtgärdspaketen räcker inte på lång väg för att förhindra det fria fallet som sker nu, säger hon.

Nina Christensson berättar att de gjort en rad olika förändringar för att förhålla sig till reglerna. Bröd och sallad serveras direkt vid bordet när gästen beställer, uteserveringen har öppnats i förtid, borden har glesats ut och nu sätter man upp skyltar om att gästerna ska hålla avstånd.

– Men vi i Malmö ligger en vecka efter och det känns verkligen, folk har svårt att förstå allvaret. I Stockholm är man mitt uppe i det och vi är på väg dit, så det känns viktigt att vara extra tydlig mot gästerna nu, säger Nina Christensson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...