Annons

Salladsbaren från mataffärerna blir restaurang i Stockholm

zoom Bildtext: Picadelis nya restaurang på Hötorget i Stockholm öppnar i dag.  Foto: Picadeli
Bildtext: Picadelis nya restaurang på Hötorget i Stockholm öppnar i dag. Foto: Picadeli
NYHETER: Sveriges gigant inom självplockssallad öppnar i dag en restaurang på Hötorget i Stockholm som ska förändra hur vi ser på snabbmat. ”Det finns ett stort behov av den här typen av mat i hela västvärlden”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality för Picadeli.
Annons

Picadeli har redan testat på det här med att driva restaurang, fast i Göteborg och ”i smyg” som Kristoffer Sunér beskriver det. En tidigare medarbetare på Picadeli fick i uppgift att testköra konceptet där salladsbarerna som vi känner igen från mataffärerna skulle stå på egna ben.

– Det vi märkte då var att det fanns ett stort intresse för att äta god och hälsosam mat i det här formatet, även om våra restauranger där snarast är en förlängning av det vi redan har i affärerna, säger Kristoffer Sunér.

Picadelis restaurang i Stockholm ska visa upp vad Picadeli vill som företag. Tillsammans med design- och arkitektföretaget Spik Studios har man skapat en miljö med temat ”urban picnic” där företagets syn på hållbarhet ska framgå. Den som är bekant med Picadelis salladsbarer kommer snabbt förstå konceptet i restaurangen.

– Det blir ett självplockssortiment där vi ska ha allting som vanligtvis finns i affärerna, men restaurangen kommer också ha en upplevelsestation som kallas ”Toppings & Cravings” där vi erbjuder olika produkter att toppa sin sallad med. Våra salladbartenders finns på plats för att ge tips på hur gästen kan höja smakerna ytterligare, säger Kristoffer Sunér.

Interaktionen med kunderna har Picadeli tidigare saknat, och Kristoffer Sunér tror att den kan bidra till viktiga insikter som kan användas när företaget ska växa.

Än så länge finns inte planer på att expandera med ytterligare restauranger i Sverige, men senare i år öppnar Picadeli en restaurang med samma koncept i Paris, där man ser en ökad efterfrågan. I dagsläget finns de gröna salladsbarerna i flera hundra mataffärer i den franska huvudstaden med omnejd.

– Det vi ser är att det finns ett behov av den här typen av restauranger och mat i hela Västvärlden, och vi har stora ambitioner att förändra bilden av vad snabbmat är. Men vi har sagt att vi fokuserar på de restauranger vi har i Göteborg och nu i Stockholm och sedan får vi se vad som händer i framtiden, säger Kristoffer Sunér.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...