Annons

Salladskedja storsatsar trots pandemi

zoom
NYHETER. Brinnande pandemi - men Holy Greens expanderar. Förra veckans öppning i Solna Centrum blev kedjans sextonde salladsbar i landet. Och fler öppningar är i sikte. 
Annons

Salladsbarkonceptet Holy Greens ligger i. Sedan starten i Helsingborg 2013 har kedjan öppnat sexton ställen – senast en i förra veckan i Solna Centrum. Men trots säljtapp och faktumet att Holy Greens främst satsar på kontorstäta områden där många verksamheter legat nere de senaste året, fortsätter expansionen.

David Egonson, företagets grundare och konceptansvarige, säger att pandemin kastat omkull vissa framtidsplaner men på samma gång stärkt företaget

– Pandemin har såklart varit tuff även för oss, men vissa delar har faktiskt förbättrats under den här svåra tiden. Vi har utvecklat den digitala delen, men framförallt har organisationen blivit tajtare och mer effektiv. Alla beslut och förändringar har gjort att vi behövt stärka den interna kommunikationen och se över våra kostnader avsevärt.

Förra veckan öppnade ni er sextonde salladsbar, varför föll valet på Solna Centrum? 

– Framförallt för att det finns många företag i området och primärt satsar vi på kontor täta områden. Vi vill vara en del av våra gästers hälsosamma vardag och sedan starten har vi varit störst på luncher.   

– Att stora delar av våra gäster idag jobbar hemifrån har varit en utmaning, men beträffande Solna känns det inte som ett jätteproblem. Det är en stadsdel som det bubblar om och som har en skön mix av kontor och bostäder. 

 Vilka har varit de största utmaningarna under pandemin?

 – För att minimera trängsel men ändå behålla gästerna tvingades vi pusha vår digitala struktur. Vi har byggt en app där gästen både kan komponera, beställa och betala sina sallad. Väl på plats hämtar man sin order i en påse upphängd på vår “Holy wall”. Många gäster är inte inne på våra ställen i mer än tio sekunder.

2019 satte ni som mål att ha 25 salladsbarer i landet de närmaste tre åren. Siktar ni fortfarande på det? 

 – 2020 öppnade vi fyra restauranger och i år siktar vi på mellan åtta och tio. Så ja, det är definitivt ett rimligt mål till 2022. 

 Några planer på att expandera utomlands? 

 – Visst finns det tankar om utlandet framöver, men än så länge finns det mycket kvar att göra i Sverige. Vi satsar nu på att öppna i fler mellanstora städer. Näst ut är Örebro, där  öppnar vi i mitten av februari.  

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...