Annons

Scandic kan lämna hotell

zoom Om branschen lyckas ställa om tillsammans har näringen en ljus framtid att se fram emot, säger Scandics Sverigechef Peter Jangbratt.  Foto: Scandic
Om branschen lyckas ställa om tillsammans har näringen en ljus framtid att se fram emot, säger Scandics Sverigechef Peter Jangbratt. Foto: Scandic
NYHETER. Scandic kan lämna hotell för att ”kalibrera hotellportföljen”, enligt Sverigechefen Peter Jangbratt. "De 1200 nya rum som nu finns i plan framöver gjordes på marknadsbedömningar långt innan pandemin slog till med full kraft".
Annons

Fyra nya svenska hotell med närmare 1200 rum i Sverige ingår i Scandics utbyggnadsplaner enligt företagets senaste bedömning publicerad den 30 september i fjol. Redan under första halvåret i år öppnar Scandic två hotell, belägna på vid flygplatserna Arlanda och Landvetter.

Kommer efterfrågan på hotellrum att vara tillräcklig?
Hur efterfrågan kommer att se ut framöver är en spännande fråga i sig och vi sitter med samma spåkula som resten av branschen.

– I dagsläget varvar vi kortsiktiga insatser med framtidshopp och jobbar hela tiden med att anpassa kostymen efter hur det ser ut nu och en tid framöver. Det vi alla vet är att det kommer en tid efter pandemin, säger Peter Jangbratt.

Vad baserar ni marknadsbedömningen på?
– Vår pipeline är som alltid långsiktig och de ca 1200 nya rum som nu finns i plan framöver gjordes på marknadsbedömningar långt innan pandemin slog till med full kraft.

– Vi behöver påminna oss själva om att investeringarna i vår bransch är långsiktiga och sträcker sig över 15-20 år och som jag tidigare nämnde så jobbar vi hela tiden med att justera kostymens längd och bredd, utefter hur marknadsläget ser ut.

Räknar ni med att affärsresandet återhämtar sig till tidigare nivåer efter pandemin?
– Det kommer att se något annorlunda ut. Pandemin har medfört en stor digitaliseringsvåg och har gjort att företag ser på affärsresande på ett lite annorlunda sätt, en trend som vi såg tidigt och har lanserat en rad olika initiativ för att kunna möta de nya behov som uppstår, till exempel hybridmöten och coworking. Om branschen och näringen lyckas ställa om tillsammans, vilket jag är säker på, har besöksnäringen en ljus tid att se fram emot efter pandemin.

Om inte – hur kompenserar ni tappet?
–Fritidssegmenten växte redan innan pandemin och har potential att fortsätta växa när vi kommer ut ur tunneln. Fritidsresenärer kan därför på kortare sikt kompensera för en del av affärsresenärerna, men det handlar också om att ha attraktiva och konkurrenskraftiga produkter, erbjudanden och schysta hotell, vilket jag tycker att vi har, både här och nu samt på längre sikt med de nya på gång.

Ser du någon risk för överetablering?
– Vi har redan innan pandemin slog till varit tydliga med att vi kommer att kalibrera vår hotellportfölj och det innebär att vi både kan lämna och lägga till nya hotell. Så länge vi navigerar Scandic på att tryggt sätt genom pandemin kommer vi har ett attraktivt erbjudande när vi kommer ut på andra sidan.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...