Annons

Scandic tappar långväga turister

zoom Scandics koncernchef Jens Mathiesen. Foto: Pressbild
Scandics koncernchef Jens Mathiesen. Foto: Pressbild
NYHETER. "En del amerikaner tror att det är krig i hela Europa", säger Scandics koncernchef Jens Mathiesen till Besöksliv i samband med bolagets rapport för första kvartalet.
Annons

Efter en svag inledning på året ökade beläggningen när restriktionerna togs bort, visar Scandics rapport för första kvartalet.

Hotellmarknaden återhämtar sig. Går det bättre eller sämre än väntat?

– Svårt att säga om det går bättre eller sämre. Vi såg efter andra vågen att det går väldigt fort när restriktionerna släpps och det har vi sett även den här gången. Vi har sett en väldigt stark återhämtning under kvartalet, säger Scandics koncernchef Jens Mathiesen.

Är effekterna av pandemin över?

– Det vi har kvar och som kommer att dröja är återhämtningen i den interkontinentala trafiken, asiatisk och amerikansk trafik. En del amerikaner tror att det är krig i hela Europa. Vi tror att amerikanerna kommer tillbaka successivt men vi förväntar oss inte att det är tillbaka på samma nivå som före pandemin förrän till nästa sommar.

Ni tappar alltså långväga turister?

– Man ska komma ihåg att 2019 – som var det bästa året vi haft – så var det nio procent av vår samlade omsättning som kom från gäster utanför Europa, elva procent kom från Europa och 80 procent från Norden. Det lokala resande i Sverige ligger över vad vi hade 2019 och det internordiska på 25-80 procent av nivån före pandemin.

Så hemestertrenden håller i sig?

– Ja, det gör den. Och det vi ser framför oss är alla evenemang och konserter. Det är otroligt det som sker: alla konserter blir slutsålda till hundra procent. I Göteborg har det varit ett högt tryck och i Köpenhamn har de fått stänga Tivoli för att folk stått för tätt.

Vartannat hotellrum var belagt i mars. Hur ser det ut kommande månader?

– April kommer att vara ungefär som mars och den underliggande tendensen går uppåt. I slutet av april och i början av maj förväntar vi oss att vi ligger på minimum 60 procent i beläggningsgrad. Vi kanske inte riktigt når upp till den beläggningen som vi hade i maj 2019 då vi låg på 68 procent. Men vi ser att priserna ligger över det vi hade då, vilket är positivt.

Ni öppnar nya hotell i Helsingborg och Göteborg till sommaren. Hur ser intresset ut där?

– Vi har haft ett bra intresse för de nya. Vi har ju öppnat hotell i Örebro och i Kiruna. I Kiruna tog det två eller tre dagar och sedan hade vi inte ett rum kvar att sälja. I Göteborg öppnar vi ett av våra största hotell med 451 rum. Där ser vi ett otroligt intresse och jag är faktiskt förvånad över vilket intresse det är för mötesdelen på det hotellet. Där har vi en väldigt stor mötesavdelning och vi har fått mycket bokningar och förfrågningar även inför hösten.

Är mötesmarknaden på väg tillbaka till samma nivå som före pandemin?

– Vi ligger mellan 80 och 100 procent och det ser bra ut de kommande månaderna.

Hur påverkas ni av kriget i Ukraina?

– Vi ser ingen stor påverkan. Finland har fått lägga om sin trafik eftersom de inte kan flyga över Ryssland och där är det färre ryska gäster. Men övriga skandinaviska länder påverkas inte så mycket.

Hur hanterar ni stigande kostnader?

– En del av våra kontrakt ligger fast och vi har ett tak på hur mycket de kan öka. När matpriser och annat går upp höjer vi våra priser och det accepterar folk för de ser att priserna går upp för alla andra. Det förvånar inte våra gäster att det kanske kostar 10-15 kronor mer för den rätten de köper.

Trots bättre tider gick ni med förlust under årets första tre månader. Vad är orsaken?

– Det man ska komma ihåg är att under den första delen av året var det fullständigt nedstängt på alla våra marknader och vi hade bara 25 procents beläggning. Under mars gjorde vi ett positivt resultat.

Räknar ni att gå med vinst under andra kvartalet?

– Vi förväntar oss en fortsatt positiv tendens därmed att vi har positivt resultat i kvartalet, absolut, säger Jens Mathiesen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...