Annons

Semmelbagare maxar innovation och kreativitet

zoom Cashew/lingon och blåbär/rostad mandel är två av<br />
 smakerna på Sigtunahöjdens semmelbuffé. Foto: Sigtunahöjden
Cashew/lingon och blåbär/rostad mandel är två av
smakerna på Sigtunahöjdens semmelbuffé.
Foto: Sigtunahöjden
NYHETER. Årets Fettisdag har infunnit sig och som vanligt finns det flera semmelmakare som sticker ut. En av dem är Louise Hallquist på Sigtunahöjden som bjuder på buffé.

Annons

Idag är semmelsäsongens höjdpunkt, och precis som de senaste åren har det dykt upp nya varianter som tävlar om att bli årets snackisar.

Flera bagare har hakat på vegantrenden och gjort veganska semlor, medan årets populäraste hybrid verkar vara croissantsemlan.

Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm har lanserat flera innovativa varianter de senaste åren. Årets stora nyhet är ”Semmelkuben”, en konstnärlig kub av kavlad briochedeg fylld med mandelmassa och lättvispad grädde. Den släpps i begränsad upplaga på ett bestämt klockslag varje dag och marknadsförs flitigt på sociala medier.

Sveriges bästa semla

På Sigtunahöjden norr om Stockholm serveras inga traditionella semlor. Fettisdagen till ära lockar hotellet och konferensanläggningen istället med en minisemmelbuffé med fem nya smaker. Idén kommer från köksmästaren Louise Hallquist.

– Här i Sigtuna finns Tant Brun som har fått utmärkelsen Sveriges bästa semla. Jag ville göra något för att fira Fettisdagen utan att konkurrera med dem och kom på att det skulle vara roligt att göra små semlor med andra smaker.

Annorlunda smakkombinationer

Konceptet lanserades för fyra år sedan och har tagits emot mer än väl.

– Gästerna tycker att det är mysigt att få prova flera små semlor. Och eftersom det är annorlunda smakkombinationer leder det till konversation. Jag brukar själv stå vid buffén för att berätta om semlorna och det brukar vara jättehärlig stämning. Det är en superrolig dag, både för mig och gästerna.

I år kan gästerna välja mellan smaker som cashew/lingon, choklad/mango/chili och blåbär/rostad mandel.

– Vi har utvecklat konceptet och smakerna för varje år, men den med lingon och cashew har varit så populär att vi behåller den varje år. Vi har stammisar som blir jätteglada när de ser att den är kvar.

Hur stort är intresset?

– De år som fettisdagen har varit på sportlovet har det varit riktigt bra. Då har många gjort det till ett familjeevent. I år har det också bokat på bra med tanke på att det är en vanlig vardag.

Sigtunahöjden jobbar mycket med hållbarhet, hur undviker ni semmelsvinn?

– Vi rekommenderar att gästerna förbokar. Sedan gör vi bara några extra för att undvika att de går i soporna.

Händer det att gäster blir besvikna över att ni inte erbjuder traditionella semlor?

– Vi får en del frågor, främst på sociala medier. Vi svarar att vi har valt att satsa på det här konceptet och att det finns många andra som serverar vanliga semlor.

– Det finns flera andra konferensanläggningar i närheten och inne i Sigtuna finns två av Sveriges bästa kaféer. Då måste man komma på ett sätt att få gästerna att välja att komma hit. Vi vill erbjuda något annorlunda och det här fungerar för oss.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...