Annons

Skarpt läge på väg in i arbetslivet

zoom
NYHETER. En mångfald av personer i alla åldrar med olika kunskap och bakgrund, på jakt efter nya karriärmöjligheter. Så såg det ut när arbetssökande och företag samlades under jobbmässan Skarpt läge. ”Man hittar utan tvekan några guldkorn”, säger Preben Pedersen, ägare av Tullhuset Hönö.
Annons

När jobbmässan Skarpt läge anordnades för femte gången var flera företag inom besöksnäringen på plats i hopp om att hitta nya kollegor att rekrytera.

I fjol slog mässan besöksrekord med 1 900 besökare och i år nådde man nästan upp till samma höga siffra. Med 1 658 besökare på tre timmar bubblade Chalmers Conference Center av aktivitet under fredagseftermiddagen.

Ett av de företag som letade nya talanger bland mässbesökarna var Radisson Blu Scandinavia Hotel. Hotellet har ingått bland Skarpt läges utställare sedan starten 2016, och lånade under de första tre åren ut sina lokaler till mässan.

Men i takt med att både utställarna och besökarna blivit fler har Skarpt Läge krävt större lokaler, och de senaste åren har de nära 2000 besökarna istället rymts på Svenska Mässan och på Chalmers.

Jessica Rivle, General Manager på Radisson Blu Scandinavia Hotel, är nöjd med årets upplaga:

– Det kändes väldigt bra i år. Det var en bra blandning mellan skolungdomar och nyanlända, och en bra mix mellan åldrar och kunskap. Alla som kommer dit är väldigt engagerade och motiverade att hitta ett jobb. Och jag tycker att Skarpt läge verkar för en väldigt bra sak. Besöksnäringen kan ju vara första jobbet för många och en väg in i arbetslivet.

I hotellbranschen finns det gott om extraanställningar, och omsättningen av personal kan därför vara hög. Under Skarpt läge lyckades Radisson Blu Scandinavia Hotel hitta flera bra kandidater till både receptionen och den tekniska avdelningen. Enligt Jessica Rivle är mässan ett viktigt sätt att möta de arbetssökande öga mot öga.

– Det blir ett personligt möte. I vår bransch spelar det väldigt stor roll vilken attityd man har, och det är inte alltid det framgår i ett CV. Men när man får chans till ett personligt möte kan man bilda sig en ganska bra uppfattning om personen.

För Tullhuset Hönö och ägaren Preben Pedersen var årets mässa första tillfället som utställare på Skarpt läge. Och även han tycker att det personliga mötet är en stor fördel.

– Det här är väldigt mycket bättre än att till exempel bara lägga ut en annons på Arbetsförmedlingen tycker jag. Här får man i alla fall någon liten träffbild från start. Det har du ju inte alls när det bara kommer in ett CV.

Kommer ni att medverka igen nästa år?

– Ja, det tror jag. Jag hade ju inga direkta förväntningar i och med att jag inte varit med tidigare, men det var väldigt bra arrangerat. Det är ett stort intresse och ett engagemang. Man hittar utan tvekan några guldkorn, säger Preben Pedersen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...