Annons

Skolkludd blev vinnande design för Facit Bar i Umeå

zoom Emil Åreng, driftchef och prisbelönt bartender på Facit Bar i Umeå, menar att ett starkt varumärke lockar både gäster och talanger.
Emil Åreng, driftchef och prisbelönt bartender på Facit Bar i Umeå, menar att ett starkt varumärke lockar både gäster och talanger.
NYHETER. Rutat skolpapper, skolkludd och en känd skådespelare. Facit Bar i Umeå tilldelas Svenska Designpriset i kategorin Grafisk Identitet.
Annons

Svenska Designpriset 2022 har korat sina vinnare. Och det är inga mindre än Facit Bar, som satsar på lokala säsongsbetonade råvaror, bortglömda metoder och eventuellt Sveriges godaste drinkar signerade den prisbelönte bartendern tillika driftchefen Emil Åreng, som får pris i kategorin Grafisk Identitet – Kultur, information & fritid.

– Det känns helt suveränt, och det är ett tydligt tecken på att vi tänkt rätt från dag ett, säger Emil Åreng.

Kludd blir designreferens

Facit Bar har tillsammans med den Piteågrundade kommunikationsbyrån Oh my utgått från kluddet man hade i skolböckerna och använt det som referens. Signe Lindgren, AD och illustratör från Oh my, har stått för det visuella.

– Hon har tagit det vi sagt och gjort det ännu bättre visuellt än vad vi hade kunnat tro. Sen är Staffan Ling en legend i stan och verkligen ett facit. Så att han är med känns lika självklart som Björklöven, berättar Emil.

Det är alltså en bild på skådespelaren Staffan Ling – som bland annat grundade Umeå Stadsteater – som ung som fått agera en slags logga för Facit Bars grafiska identitet, tillsammans med rutat skolpapper och det tidigare nämnda kluddet från plugget.

Säsongsbetonat och genomtänkt koncept

Facit Bar har haft öppet i nästan exakt ett år nu, och konceptet med säsongsbetonade råvaror och bortglömda metoder verkar ha fallit väl ut hos Umeåborna. Emil Åreng menar att det faktiskt varit över förväntan.

– Alla gäster är väldigt nyfikna på det svenska. Vi har inte vikt av en tum när det kommer till hur vi gör allt, utan har snarare blivit mer extrema vilket är väldigt kul, menar Emil.

Lockar talanger med starkt varumärke

De senaste åren har slagit hårt mot restaurang- och serviceindustrin, och Emil Åreng tror att det är helheten och själva satsningen i sig som varit vinnande koncept.

– Man ska satsa om man kan, helt enkelt. Vi har fått hit talanger tack vare att vår satsning är helt unik i sitt slag, det finns ingenting liknande i hela världen. Jag tror att ett starkt varumärke i kombination med en helt vansinnig produkt verkligen är någonting som drar både personal och gäster, berättar han.

Vad har ni på gång framöver?

– Nu är hösten och vintern här så det är fullt upp med konserter i alla dess slag. Jonas Lundqvist, Timo Räisänen, och DJ Storken kommer hit. Sen har vi gästspel med Jazzköket, provningar med Ogin och Agitator. Sen släpper vi nya menyer och utmanar oss själva ännu mer. Vi kör full jävla fart framåt helt enkelt, så tar vi ledigt efter nyår.

Läs mer: Baren som nobbar utländska råvaror
Kreativitet och kvalitet i svenska dryckesbranschen

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...