Annons

Skrämmande bra Halloween för nöjesparkerna

zoom Kolmårdens Halloween-satsning lockade så många besökare att maten tog slut. Foto: Kolmården, Liseberg
Kolmårdens Halloween-satsning lockade så många besökare att maten tog slut. Foto: Kolmården, Liseberg
NYHETER. När det spökats färdigt på landets nöjesparker och djurparker pekar siffrorna på strålande resultat. Kolmården slog besöksrekord med 36 000 gäster – "jämförbart med riktigt bra högsäsong” säger Kolmårdens Rickard Sjödén.
Annons

Hösten har historiskt sett varit lågsäsong för nöjesparker och djurparker men med utökade satsningar på Halloween lockar man nu en storpublik under höstlovet. För Liseberg är det tredje året i rad som man rustar parken med vålnader, häxor och zombies.

300 000 gäster på Liseberg

– Det har gått jättebra i år, vi hoppades på 200 000 gäster och fick närmare 300 000. Mest populära var våra tre skräckhus som tillsammans hade kapacitet för tusen gäster i timmen, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.

Liseberg omsatte 77 miljoner kronor mellan 13 oktober och 5 november och det är en ökning med 30 miljoner jämfört med ifjol.

Vad gjorde att det gick så bra?

– Vi hade hyfsat väder och ökade från 13 till 16 öppetdagar, det spelar in. Till nästa år behöver vi öka kapaciteten vad gäller våra skräckhus för att möta efterfrågan, säger Andreas Andersen.

För Gröna Lund var det Halloween-premiär i år och det slog väl ut. Parken investerade 23 miljoner kronor och sålde för drygt 30 miljoner under de nio dagarna.

– Det gick klart över förväntan, vi trodde på mellan 80 000 och 90 000 gäster och fick 85 000, säger Joanna Hammar, marknadschef för Gröna Lund.

Vad har ni lärt er efter det första året?

– Massor. Vi vill ha fler skräckhus och nästa år kommer vi även att satsa på fler skådespelare som kan underhålla gästerna.

Kolmården körde sin sjätte Halloween-upplaga och slog nytt besöksrekord.

– Det känns helt fantastiskt, vi hade över 36 000 besökare under fem dagar och det är nytt rekord. Jämfört med förra året ökade vi med 25 procent. Fredag och lördag hade vi 10 000 gäster per dag och det är jämförbart med riktigt bra högsäsongsdagar, säger Rickard Sjödén, pressansvarig på Kolmården.

Man hade budgeterat för 25 000 besökare och det ökade trycket gjorde att maten sålde slut under lördagen.

– Då behövde vi snabbt fixa extra tacos och choklad. Att vi lockade rekordmånga gäster i år kommer att göra ett rejält avtryck i omsättningen.

Hur kommer det sig att ni slår rekord just i år?

– I år har vi satsat på lite läskigare upplevelser och det gav resultat. Särskilt vårt spökhus blev en publikdragare.

Vad kan ni förbättra till nästa år?

– Inför nästa år tittar vi på att öka antalet dagar och även ha öppet längre på kvällarna, säger Rickard Sjödén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...