Annons

Smidigare samarbete kring uteserveringar

zoom Lilla Torg i Malmö, Ola Hallenheim, vd Mello Yello och Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor. Foto: Pressbilder
Lilla Torg i Malmö, Ola Hallenheim, vd Mello Yello och Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor. Foto: Pressbilder
NYHETER. ”Det är mer flexibelt nu och kommunen ser nyttan med uteserveringar”, säger Ola Hallenheim, vd på restaurang Mello Yello som har uteservering på Lilla Torg i Malmö.
Annons

Under covid gick bland annat Visita i bräschen för att slopa maxtaket för sällskap på uteserveringar och låta dem vara öppna året runt. Flera kommuner hörsammande detta och flera slopade även bygglovsavgiften under pandemin.

Detta är något som Ola Hallenheim, vd på restaurang Mello Yello på Lilla Torg i Malmö tydligt har märkt av.

– Reglerna har förändrats en hel del, det känns som att man är mer flexibel nu och ser nyttan med uteserveringar, säger Ola Hallenheim.

Han får medhåll av Björn Bergman, vd på medlemsorganisationen Svenska Stadskärnor, som tycker sig se en mer välvillig inställning till uteserveringar över lag.

– Synen på uteserveringar och dess betydelse har blivit mer och mer positiv under många år. Det byggs ju till exempel många sommargator runt om i städerna där uteserveringar är en viktig del av atmosfären, säger Björn Bergman.

Inga problem med tillstånd

För Mello Yellos del har det inte varit några problem gällande tillstånd för uteserveringen under den sista tiden.

– Malmö stad är hyfsat flexibla och vi har ett tillstånd för uteservering som gäller fem år framåt nu.

Lilla Torg i Malmö, där Mello Yello alltså har sin uteservering, är ett bra exempel på hur offentliga och privata aktörer kan arbeta tillsammans och skapa den samverkan som är nyckeln till stadskärnornas utveckling, menar Björn Bergman.

– Det är enkelt att prata om samarbete, men inte alltid så lätt att få det att fungera i praktiken. Vi arbetar mycket på struktur och processverktyg för att förenkla samverkan. Ingen äger ju stadskärnan och just därför är det viktigt att vi arbetar tillsammans för dess utveckling, säger han och fortsätter:

– Lilla Torg skapades i samarbete mellan kommunen och krögarna där man kom överens om vissa spelregler för att få konceptet att hålla över tid. Ingen reklam på parasoller, en rimlig ljudnivå på musiken, viss kvalité på inredningen, avgränsningar, ordningsregler med mera. Det är en viktig del till varför platsen överlevt i så många år, säger han.

Håller hårdare i plånboken

Under pandemin fick Mello Yello tillstånd att ha uteserveringen öppen året runt, något som underlättade mycket för restaurangen.

– Nu blir det tredje året i rad som vi har åretruntöppet och under pandemin så blev det ett väldigt bra sätt att bedriva verksamhet på. När proppen gick ur efter pandemin såg vi en stor gästtillströmning, men nu märker vi, som de flesta andra, av att gästerna håller lite hårdare i plånboken.

Under sommaren ökar antalet gäster och Mello Yello rustar för säsongen med bland annat fördubblad personalstyrka och nya menyer.

– Vi hoppas att sommarsäsongen blir lika bra som förut. Vi har många danska gäster och för dem är det ju rea eftersom danska kronan står sig stark mot den svenska. Sen kommer det turister från hela världen och vi tror också att den inhemska turismen är här för att stanna. Det är många svenskar som upptäckt att det finns massor att göra på hemmaplan efter åren med covid.

Lockar turism

– Mötesplatser i city är överhuvudtaget väldigt viktiga, både för de boende och för att locka turism till staden. Uteserveringar är en viktig del av stadskärnans utbud, där kan man ta del av folklivet på ett enkelt sätt och befinna sig i händelsernas centrum, säger Björn Bergman.

Uteserveringen på Mello Yello värms upp med gasolvärmare och där har priserna skenat, något som självklart märkts av i plånboken.

– Det är viktigt med uppvärmning på uteserveringen, men det är klart att det blivit dyrare i och med världsläget. Nu hoppas vi på en varm sommar, men det gör man ju å andra sidan alltid, avslutar Ola Hallenheim med ett skratt.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter