Annons

Sodexo i nytt samarbete för att minska matsvinnet

zoom Magnus Holmegård, inköpschef livsmedel Sodexo Sverige och Danmark.
Magnus Holmegård, inköpschef livsmedel Sodexo Sverige och Danmark.
NYHETER. Skräddarsydd tjänst erbjuder koncernens restauranger att handla produkter som riskerar att bli matsvinn.
Annons

Sodexo har satt höga mål för att minska sitt matsvinn. Nu har måltidsjätten inlett ett samarbete med Foodtech-bolaget Meal Makers och deras digitala marknadsplats som fungerar som en webbshop.

– Där kan våra restauranger logga in och beställa via Meal Makers. Det är stora partier som säljs ut på grund av exempelvis kort datum, defekta förpackningar eller överproduktion. Produkter som annars riskerar att bli matsvinn, förklarar Magnus Holmegård, inköpschef livsmedel Sodexo Sverige och Danmark.

Följer kraven

Sortimentet är låst till produkter som Sodexo godkänt i förväg och de följer Sodexos krav och policys för till exempel djurskydd, frigående höns, certifierad palmolja, hållbara fisk- och skaldjursprodukter med mera.

Webbshopen har bara fått positiva reaktioner och det är flera restauranger som är intresserade av tjänsten.

– Meal Makers har skräddarsytt den här lösningen för oss. Beställningen går till Meal Makers och därefter levereras produkterna direkt från producenternas lager. På så vis får vi endast en motpart.

Sodexo mäter dagligen det matsvinn som uppkommer i deras kök och restauranger och målet är att halvera matsvinnet fram till 2025.

– Basen för våra mål är satta på global nivå och är från 2019. Det är förenat med utmaningar, men det här är ju inget som vi ska jobba med bara fram till 2025, utan alltid, säger Magnus Holmegård.

Dagliga mätningar

Några av de åtgärder som Sodexo vidtagit och började arbeta skarpt med redan 2012 är den dagliga mätningen av matsvinn.

– Det är viktigt att veta vad det är som inte går åt och varför, säger Magnus Holmegård och radar upp några av de åtgärder som Sodexos restauranger arbetar med.

– Vi har till exempel personer som är ansvariga för att ha koll på vad som är tillagat. Vi arbetar med att använda mindre serveringskärl i slutet av en servering, vi lagar mat vartefter den tar slut i stället för att ha massa färdiglagade rätter som kanske behöver slängas, säger han och fortsätter:

– Vi ser till att jobba rätt i köken genom att använda så mycket vi kan av råvarorna. Sen går ju allt svinn även in i vårt ekonomisystem för att vi enkelt ska kunna följa upp svinnet.

Välkomnar fler

Den påverkan som den nya tjänsten kommer att ha räknas inte in i målet att halvera matsvinnet, men det är viktigt att ändå göra allt man kan, påpekar Magnus Holmegård.

– Det här är viktigt på riktigt, att göra gott och att vara snäll mot klimatet. Det handlar om mer än vårt eget svinn och är helt i linje med våra mål även om det inte är mätbart.

Den nya tjänsten är heller inte en låst lösning för bara Sodexo.

– Vi har inget emot att våra konkurrenter nyttjar samma lösning som oss. Det handlar ju om klimatet, det handlar om att vi kastar mat medan andra svälter i världen. Det finns en moralisk aspekt i det här så vi välkomnar flera att följa efter, säger Magnus Holmegård.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...