Annons

Stella Pizza firar snart två år

zoom Danny Falkeman och Jonas Lagerström står bakom Stella Pizza. Foto: Pressbild
Danny Falkeman och Jonas Lagerström står bakom Stella Pizza. Foto: Pressbild
NYHETER. “Det är tufft just nu, men gör man rätt saker nu så är kusten klar när det vänder”, säger Danny Falkeman, delägare i kedjan Stella Pizza.
Annons

De som vet, de vet, menar Danny Falkeman, när jag frågar om namnet Stella som faktiskt är en kusin till Michelinkrogen Etoile som både han och hans medgrundare och partnern Jonas Lagerström också är en stor del av.

– Förutom att det är ett riktigt bra namn på en pizzeria betyder ju Stella stjärna på italienska, vilket är en liten vink till Etoile som betyder detsamma på franska, säger han.

Stella Pizza, en av Sveriges få pizzakedjor, finns idag på nio olika platser runtom i Stockholm och efter årsskiftet firar de två år.

Hur har er resa varit sedan ni öppnade i början av 2022?

– Det har verkligen varit en upp-och-ner-resa. Jag och Jonas kommer ju båda från finkrogssvängen så att ge sig in i fastfood-branschen har varit speciellt. Just personalbiten var en utmaning i början – att hitta pizzabagare och gärna rekrytera yngre förmågor utan så stor erfarenhet. Vi vill vara med och förändra pizzabranschen med kollektivavtal och schyssta villkor och nu är det många som söker sig till oss för att vara en del av vår familj. Vi har lärt oss jättemycket längs vägen och hittat oss själva i det här.

Ni fick en jättebra start och har öppnat 11 restauranger under denna korta tid.

– Ja, vi fick en pangstart verkligen. Vi har öppnat 11 Stellarestauranger nu med den senaste i Umami Park i höstas. Vi har avetablerat en och valde också att kliva av Mall of Scandinavia då vi öppnade i Umami Park, som ligger i Hallonbergen ganska nära. Vi har blivit proffs på att öppna nytt men ingen gång är den andra lik, säger han och fortsätter:

– Tiderna har också förändrats under den här korta tiden och vi har såklart tappat i omsättning som många andra. Först kom pandemin och sen gick vi rakt in i en lågkonjuktur med bland annat ökade råvaru- och elpriser – det gäller att anpassa sig och det gäller både Stella och Etoile. Men det är bara att fortsätta låta idéerna spruta.

Hur ser du på snabbmatsbranschen just nu. Står sig pizzan mot alla smashburgare och nya kedjor som poppat upp?

– Är man sugen på burgare så käkar man burgare, så är det ju, men det är tufft för dem också. Burgarkedjorna en ju förebild för oss, men har de kanske lite bubblat över nu? Vi vill bli Sveriges största pizzakedja, en destination i sig – där besökarna känner igen sig, kan äta god pizza till ett bra pris och hänga med vänner och familj – mer än snabb avhämtning.

Ni vill utmana pizzabranschen till en modern hållbar utveckling. På vilket sätt gör ni det?

– Vi är en uppdaterad version av pizzerian vi är uppväxta med runt hörnet, vi gör all deg på plats ute på restaurangerna och har hittat ett recept som funkar. Vi har färska svenska råvaror så långt det går har försökt gå bort från att tänka 60 pizzor på menyn.

Hur märker gästerna att det är stjärnor som du och Jonas Lagerström som ligger bakom Stella?

– Jag jobbar i driften på Stella och Jonas finns med som bollplank. Han gör mycket vid sidan av hans dagliga som är att basa över Etoile samt Celeste, vi har också varsin pizza på menyn som vi jobbar fram och ändrar när vi känner att vi har något nytt vi vill köra.

Vilka är de största utmaningarna för Stella Pizza 2024 skulle du säga?

– Det är nog ovissheten kring gästernas ekonomi, att äta pizza eller inte äta pizza. Det är väl det. Stella står nog ändå rätt stark just nu och vi har gjort vårt bästa för att anpassa oss; vi kör utvalda klassiker på lunchen för en hundring inkl sallad, läsk och kaffe.

När ni fyller tio år, var befinner sig Stella Pizza då?

– Oj, det är ju långt borta. Men då har vi nog ett antal enheter runt om i landet, men även förhoppningsvis öppnat utanför landets gränser. Vi har en bra plan. Vi vill växa fort men ändå organiskt. Vi öppnar i swecohuset på Kungsholmen i februari, säger Danny Falkeman och fortsätter:

– Jag tänker så här – nu har vi varit med om en pandemi då folk inte fick gå ut och äta och nu är vi mitt i en lågkonjunktur. Får man det att snurra nu, då är ju kusten klar sen när det vänder. Man måste tänka så. Men det är tufft, alla har det tufft just nu. Det är lätt – kanske framför allt i finkrogssammanhang – att bara prata om hur bra det går, men det hade varit lättare om alla vågar vara öppna med att det är tuffa tider och istället ge varandra tips på hur vi ska komma ut starkare på andra sidan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...