Annons

Stockholm city Pandox orosmoln

zoom Pandox har fått en stark start på året, enligt vd Anders Nissen.  Foto: Pandox
Pandox har fått en stark start på året, enligt vd Anders Nissen. Foto: Pandox
NYHETER. Hotellfastighetsbolaget Pandox växer tack vare lyckade förvärv utomlands, visar rapporten för första kvartalet. Men Stockholmsmarknaden oroar. "Vi kommer att se negativa siffror för Stockholm hela året", säger Pandox vd Anders Nissen.
Annons

Kan du sammanfatta första kvartalet?

– Vi tycker det är en stark rapport. Vårt driftnetto ökar med 24 procent, vilket främst är en effekt av de förvärv vi gjort. Marknadsmässigt har vi tillväxt trots effekten av påsken som minskar våra intäkter med 3-4 procent i jämförelse med förra året. Men det har vi igen under nästa kvartal.

Ni köpte i slutet av förra året hotell i Storbritannien och på Irland. Hur går förvärven?

­– Vi har fått en stark start. På de flesta orter går det bra även om London är litet ned. Det svaga pundet gör att det kommer mer folk. Oron för Brexit är överdriven och hittills har den inte haft någon effekt.

Hur går verksamheten i Sverige?

– Regionstäderna går bra. Orosmomentet är framförallt Stockholms city.

Intäkten per tillgängligt rum föll med sex procent in Stockholm under första kvartalet, vilket placerar staden i botten bland Pandox nyckelmarknader. Hyresintäkterna där backade med sju procent, jämför med motsvarande period i fjol.

Anser du att det råder det en överetablering i Stockholm?

– Det är en överetablering i Stockholm och vi har inte investerat där på flera år. Bara tre procent av våra hotellrum finns i Stockholms city.

Hur ser du på marknaden i Stockholm framöver?

­– Vi kommer att se negativa siffror för Stockholm hela året. Men efter det här kvartalet har vi sett det värsta.

Samtidigt har hotellen i Göteborg ” en särskilt god hyresutveckling”, enligt rapporten.

Förklaring?

– Göteborg är starkt på evenemang och bilindustrin går bra. Det är bara att lyfta på hatten.

Har ni nya förvärv i sikte?

– De senaste tre åren har vi förvärvat hotell för 17 miljarder och finns bland dem som köpt mest i världen. Nu tittar vi på det bestånd vi har och försöker effektivisera.

Förtätning av hotell med fler rum och nya tillbyggda våningar är ingår i Pandox strategi.

 Vilka hotell handlar det om?

– Det pågår och vi gör det överallt i de länder där vi finns.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...