Annons

Stora expansionsplaner för Max

zoom Max siktar på ett fördubblat antal restauranger och en omsättning på 10 miljarder 2030.  Foto: Max
Max siktar på ett fördubblat antal restauranger och en omsättning på 10 miljarder 2030. Foto: Max
NYHETER. Hamburgerkedjan Max visar en omsättning på 5,4 miljarder för 2023. Nu fortsätter expansionsresan både i Sverige och Europa.
Annons

Det är några månader kvar innan bokslutet släpps men redan nu står det klart att Max Burgers för första gången passerar en omsättning på 5 miljarder kronor. Omsättningen för 2023 landar på 5,4 miljarder kronor för samtliga marknader, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

– Undantaget pandemiåren har kurvan gått uppåt hela tiden under mina 22 år som vd. Vi fortsätter att växa genom att vässa vårt koncept och öppna fler restauranger både i Sverige och utomlands, säger Richard Bergfors, vd och ägare för Max Burgers.

En trygghet i oroliga tider

Omsättningsrekordet lyckades Max med trots tuffa utmaningar med lågkonjunktur och ökade råvarukostnader. Richard Bergfors tror att de representerar en trygghet som är attraktiv i sämre tider.

– Vi är ett familjeföretag som funnits med sedan 1968 och använder oss av svenskt nötkött, bacon och kyckling. Jag tror också folk värdesätter att vi är ansvarstagande inom hållbarhetsområdet, säger Richard Bergfors och fortsätter:

– För 15–20 år sedan serverade vi mest nötkött men i dag består menyn till hälften av andra alternativ, både vegetariskt och kyckling. Utöver klimatperspektivet finns en hälsoaspekt som gör att folk vill ha alternativ till nötkött.

Men hur stort är intresset för de gröna alternativen just nu egentligen?

– Sedan pandemin har det inte varit lika dramatisk tillväxt som innan. Vi tror och hoppas att det kommer att fortsätta växa, men kanske inte lika snabbt. Min amatörspaning är att många söker sig till det välbekanta i oroliga tider och tillfälligt går tillbaka till sina gamla favoriter snarare än att våga chansa på något man inte känner till lika väl.

Överetablering av hamburgerställen

De senaste åren har det dykt upp en hel del nya etableringar av mindre hamburgerkedjor runtom i landet. Men efter några år av idel nyöppningar har det talats om ”burgardöden” och flera kedjor har stängt igen restauranger.

– Det har varit en våldsam etablering så en viss utslagning är förväntat när det är ett överetablerat segment. Dessutom är det generellt tuffare för mellansegmentet i sämre tider. När folk inte har lika mycket pengar att röra sig med tenderar man att gå till mer prisvärda ställen.

Richard Bergfors menar att de nya kedjorna inte har inneburit någon märkbar konkurrens, utan att de i stället bidragit till en hajp av hamburgare som gynnat Max.

– De här ställena har andra koncept och är ofta dubbelt så dyra som oss. Det är fortsatt McDonalds och Burger King som är våra huvudkonkurrenter.

Fortsatt expansion i Europa

Även om fjolårets omsättning är till stor belåtenhet är Richard Bergfors mindre nöjd med vinsten för 2023 som ser ut att landa på 350 miljoner kronor, vilket är i nivå med föregående år.

– Där har vi inte varit på rekordnivåer sedan 2019. Vi har haft stora kostnadsökningar till följd av pandemin och inflationen, som vi inte har balanserat upp fullt ut i prisökningar. Vi har prioriterat att behålla låga priser eftersom vi tycker det är så viktigt även i sämre tider.

Blir det nytt omsättningsrekord 2024?

– Det är jag övertygad om. Vi kommer förhoppningsvis passera 6 miljarder under 2024 och målet är att nå 10 miljarder 2030. Det ska vi lyckas med genom expansion på alla de marknader där vi finns idag, säger Richard Bergfors och fortsätter:

– Vi kommer att öppna 50 nya restauranger i Sverige fram till 2030. Några av dem i orter där vi inte finns i nuläget, men det handlar också mycket om förtätning i orter där vi redan finns. Inte minst i Stockholm och Göteborg där det finns stora möjligheter att fortsätta växa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...