Annons

Stort intresse för att sponsra Stellagalan

zoom Sponsorer som Visita, Menigo och Fotografiska menar att galan har ett viktigt uppdrag i att skapa mer mångfald och jämställdhet. Foto: Pressbild
Sponsorer som Visita, Menigo och Fotografiska menar att galan har ett viktigt uppdrag i att skapa mer mångfald och jämställdhet. Foto: Pressbild
NYHETER. I januari nästa år går andra upplagan av Stellagalan av stapeln. Allt fler aktörer från näringslivet sluter upp bakom galan som lyfter fram kvinnor i restaurangbranschen, däribland Visita, Menigo och Fotografiska.
Annons

Uppslutningen bakom årets Stellagala är stor och engagemanget från näringslivet har ökat sedan förra året som var galans premiär.

Sponsorer som Visita, Fotografiska och Menigo menar att galan har ett viktigt uppdrag i att skapa mer mångfald och jämställdhet i restaurangbranschen, och ser värdet av att pristagarna blir förebilder för nya generationer kvinnor i branschen.

– Vi behöver helt klart nya grepp för att snabba på utvecklingen åt rätt håll, säger Nina Wahlgren Gill på Menigo som även var sponsor förra året, i en kommentar.

För Menigo kändes det självklart att redan från start ställa sig bakom Stellagalan, och sponsorskapet är en del i Menigos långsiktiga arbete för jämställdhet i branschen, enligt Nina Wahlgren Gill.

För Fotografiska, som ska hosta galan, hänger sponsorskapet ihop med företagets filosofi att ”inspirera mot en mer medveten värld”, enligt kommunikationschef Margita Ingwall.

–Vi är väldigt stolta och glada över att få vara sponsor och för denna så viktiga gala.

Varför är det viktigt för Fotografiska att sponsra en restauranggala för Kvinnor?

– Det faktum att det behövs ökad medvetenhet kring den sneda könsfördelningen inom delar av restaurangbranschen, råder ingen tvekan om. Titta bara på nomineringarna till Årets Kock, år efter år med en galen överrepresentation av män. Det är så viktigt att inspirera fler kvinnor att söka.

Själva galan ska äga rum hos er, vad betyder det för Fotografiska som företag och varumärke?

– Fotografiska arbetar aktivt med att vara en inkluderande, inspirerande, hållbar och innovativ plats i alla aspekter. Att vi står upp för alla människors lika värde oavsett ålder, kön, ras eller kön vare sig det gäller vår utställnings- eller restaurangverksamhet. Det finns en medveten strategi att coacha duktiga tjejer att utvecklas till sin potential, vilket både Paul Svensson och vår vd Per Broman brinner för. Där är vår assisterande restaurangmanager och sommelier Ida Ström samt kökschefen Elvira Lindqvist, båda engagerade i Stellagalan, lysande exempel, säger Margita Ingwall och tillägger:

–Självklart är ett värdskap för Stellagalan en viktig del i denna strategi. Galan skickar ut ett budskap till branschen att lyfta frågan om att öka kvinnornas representation generellt och specifikt vid kommande Årets kock-utdelningar. Eller kanske ännu bättre mål att männen framöver kommer stå i kö för att få bli nominerade vid Stellagalan.

Liksom Menigo är bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita med för andra året, och vd Jonas Siljhammar ser det som en självklarhet att sponsra en gala för mer jämställdhet i branschen.

– Stellagalan lyfter fram några av alla de duktiga kvinnor som finns i restaurangbranschen och skapar på det sättet förebilder för kommande generationer. Ett arbete som är viktigt både för alla de som funderar på ett jobb inom branschen, men också för Visitas långsiktiga arbete med att öka jämställdheten bland kockar, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita.

Att intresset för att sponsra Stellagalan har varit större i år, tolkar Anette Rosvall, en av galans initiativtagare, som att frågan om att på ett positivt sätt skapa en jämställd arbetsmiljö fortfarande är viktig och aktuell.

Menigo, Svenskt Kött och Visita är några av de som står bakom Stellas nästa gala, hur känns det?

–Dessa tre är de tre är de som var snabbast på att säga ja till vårt avtal. Vi har några till som är på gång och dessa samarbeten kommer att publiceras inom kort i våra kanaler. Vi är så klart mycket stolta över våra sponsorer och de flesta har vi ett uttalat gemensamt mål med. De är alla företag som på samma sätt som vi arbetar för frågan om jämlikhet på sitt sätt.

Vilken är er drömsponsor?

–Vår drömsponsor är en aktiv partner som tar med sig vår fråga hem till sitt företag och som kanske också blir inspirerad av vårt arbete. Jag vill gärna lyfta Menigo som förra året berättade att de i samband med att de blev vår huvudsponsor startade ett jämställdhetsarbete på sin arbetsplats. Vi får kanske tillfälle att höra hur det gått med det jobbet på nästa gala, säger Anette Rosvall.

Stellagalan hålls 4  februari 2019 på Fotografiska I Stockholm.
Nio kategorier kommer att prisas: Stella Kock, Stella Konditor, Stella Sommelier, Stella Bartender, Stella Servis, Stella Media, Stella Mentor, Stella Bagare, Stella Hederspris.

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...