Annons

Stort sug efter semlor under fettisdagen

zoom Ritornos klassiska semlor och semmelwrappen från Åre Bageri.
Ritornos klassiska semlor och semmelwrappen från Åre Bageri.
NYHETER. Drive in-hämtning av semlor håller försäljningen på en hög nivå för Åre Bageri. Även på Ritorno i Stockholm och Centralkonditoriet i Markaryd dominerar take away av det gräddiga bakverket.
Annons

På Facebooksidan för Åre Bageri hittar man en nästan poetisk beskrivning av det utlimata semmelnjutet: ”Först äter man locket med det snövita florsockret, sen är det dags att bita i den fluffigt saftiga kardemummabullen, i samma tugga blandas grädden med mjuka mandelmassan, sen är det bara att blunda och njuta.”

Den uppmaningen verkar både åretruntboende och sportlovsfirare vilja följa i Åre idag.

– Trycket är faktiskt bra på just på semlor, hotellen har beställt som vanligt och vi räknar med att sälja på ungefär samma nivå som tidigare år, säger Kristin Lauritz, biträdande platschef på Åre Bageri.

Hur stor del av er omsättning består av semlor?

– Jättestor, förra året sålde vi 1400 semlor på fettisdagen. Vi gör tre olika varianter, en wrap, en mini och en stor.

Vilken variant är mest populär?

– Det är den klassiska stora.

Att Åre Bageri erbjuder kunderna drive in tror Kristin Lauritz är en bidragande orsak till att de kunnat hålla semmelförsäljningen på en hög nivå de senaste veckorna. Bageriet har även många gäster som firar sportlov i Åre.

– Det är ju otroligt positivt efter att vi tappat nästan hälften av försäljningen sedan i september. Det är skönt att folk vågar komma hit så att byn kan fortsätta leva. Vi är laddade och hoppas att sport- och påsklovsveckorna ska täcka upp, men sedan kanske det dör av igen efter påsk eftersom vi har tappat Norgehandeln helt, säger Kristin Lauritz.

På konditori Ritorno i Stockholm, som i år har prisats för sina semlor, ser man också en stor popularitet för det traditionella bakverket och försäljningen går bra.

– Även om vi har färre serveringsplatser i lokalen så går vi plus minus noll i bakverksförsäljningen, tack vare att många köper med sig hem, säger Nasir Albela, som äger Konditori Ritorno i Stockholm.

Han ser att konkurrensen har ökat de senaste åren kring fettisdagen och andra dagar som kanelbullens dag.

– Det gör att vi alla måste höja ribban och utveckla semlan till en högre nivå.

Nasir Albela förklarar att hemligheten i Ritornos prisbelönta semlor sitter i mandelmassan och i de passionerade bagare som spritsar färska semlor hela dagen för leverans mellan Ritornos tre verksamheter i Stockholm.

– Vi märker att take away-försäljningen av bakverk har ökat. Jag vill inte använda termen tröstäta egentligen, men det kan vara så att vi äter lite mer sötsaker i dessa tider.

Ritorno försöker möta upp ett så brett stockholmsklientel som möjligt, både de mer traditionella och de trendiga, i olika åldersgrupper.

– Vi gör en klassisk semla men har utvecklat den genom att tillsätta salta mandlar. Andra varianter vi har är minisemlan och vegansemlan med kokosgrädde, som är ny för i år. På fettisdagen gör vi även glutenfria semlor, säger Nasir Albela.

På Centralkontitorier i Markaryd har ägaren Gunilla Almkvist fullt upp på morgonen inför den stora dagen.

– Det är ovanligt många som har förbokat semlor för att slippa stå i kö. Oftast brukar vi ha många företag som förbokar, men i år när många jobbar hemifrån blir det mindre av det.

Gunilla Almkvist förväntar sig en nedgång i antalet beställningar jämfört med förra året, men tror att beställningarna ändå ska kunna landa på en bra nivå under dagen.

– Vi hoppas, men vet ju inte säkert förrän dagen är över.

Gör ni några olika semmelvarianter?

– Nej, vi har aldrig haft det, vi satsar på det traditionella och gör en klassisk semla riktigt bra istället för tio varianter mindre bra, säger Gunilla Almkvist.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...