Annons

STF uppmanar folket att kampanja för Semestersverige

zoom Varannan av STRs medlemmar har förändrat sitt sätt att resa för att minska miljöpåverkan. Foto: STF
Varannan av STRs medlemmar har förändrat sitt sätt att resa för att minska miljöpåverkan. Foto: STF
NYHETER. Borta bra men hemma bäst. Sverige är det populäraste resmålet bland svenskar, och allt fler stannar hemma av miljöskäl. Nu vill Svenska Turistföreningen att ”svemesterfirare” hjälps åt att göra reklam för våra inhemska smultronställen.
Annons

– Vi vill få fler att tänka Sverige på sin semester, men också att folk ska upptäcka nya delar av vårt vackra land, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på Svenska Turistföreningen, STF.

Allt fler svenskar väljer att stanna i Sverige på sin semester. Koppla av, sola och bada och upptäcka sevärdheter är det man helst ägnar sig åt, visar en undersökning från Novus gjord på uppdrag av STF.

En egen undersökning bland STFs medlemmar, visar också att nära hälften av de tillfrågade har förändrat sitt sätt att resa de senaste fem åren för att minska miljöpåverkan. En sådan förändring är att man väljer att stanna i Sverige.

– Det är ju helt fantastiskt. Framförallt tänker våra medlemmar på hur de reser till sin destination när de tänker på hållbart resande, säger Jenny Engström.

Underlaget som STF har fått fram från sina undersökningar visar på en växande trend, menar Jenny Engström, därför vill man nu bidra till att förstärka denna trend och hjälpa svenska ”svemesterfirare” att hitta Sveriges bästa platser, sevärdheter och besöksmål.

I sin kampanj uppmanar STF alla svenskar och aktörer inom besöksnäringen att lägga in #svemester i de sociala medier där man publicerar bilder från sin semester i Sverige. Målet är att samla inspiration till semesterfirare i hela landet under en hashtag.

– Det bubblar överallt om att man ska börja välja bort flyget. Vi vill visa att det är en trend att man vill vara i Sverige på sommaren, och framför allt lyfta miljöfrågan, att det inte är hållbart att resa utomlands på semester i den utsträckning vi gör idag. Kampanjen är ett transparent sätt lyfta alla fantastiska platser som finns i Sverige, säger Jenny Engström.