Annons

Svensk bar hyllas på internationell ”guldlista”

zoom Linje Tio, som listas som ett av Condé Nast Traveller’s guldkorn,<br />
har alltid försökt att hålla en internationell nivå.  Foto: Linje Tio
Linje Tio, som listas som ett av Condé Nast Traveller’s guldkorn,
har alltid försökt att hålla en internationell nivå.
Foto: Linje Tio
NYHETER. Det finns en ny reseanledning för utländska turister att ta sig till Hornstull. I alla fall de med smak för bra dryck. Nu listas baren Linje Tio som ett av resemagasinet Condé Nast Traveller’s guldkorn.
Annons

Restaurang Linje Tio i Hornstull har under de senaste åren synts ofta i internationell press och kammat hem prestigefyllda priser som på World’s 50 Best Bars och Tales of the Cocktail. Nu senast listas stället på ansedda Condé Nast Traveller’s ”guldlista”. Besöksliv fick en pratstund med krögarna Andreas Bergman och Joel Söderbäck.

Vad är ert framgångsrecept?

– Vi har haft hög ambitionsnivå sen vi var arton och började arbeta i restaurangbranschen. Vi försöker hela tiden hålla en internationell nivå på det vi gör, resa mycket och lägga ner väldigt mycket tid på jobbet. Med Tjoget [del av Linje Tio, reds.anm] nådde vi internationell framgång ganska snabbt efter öppning, i och med att vi tog hem alla priser som i stort sett går att vinna i kategorin bar här i Sverige, till exempel Gulddraken och Bartenders Choice Award. Det ger förstås ringar på vattnet på ett internationellt plan, säger krögaren Joel Söderbäck.

Varför håller Stockholm hög nivå som barstad, enligt dig?

– Här är vi trendkänsliga, reser mycket, håller en hög servicenivå, tar det vi gör på allvar och har en rätt stor kreativ population som bidrar till en bra stämning inom Stockholms uteliv.

Ni reser mycket i jobbet. Vad plockar ni med er hem som inspiration? Finns det saker ni sett utomlands som ni direkt applicerat på hemmaplan?

– Servicenivån utomlands, framförallt i stora städer som New York, är fantastisk. Vi som är i toppskiktet har inte längre mycket att lära men vi får aldrig glömma bort den. Livet är vår inspiration. Barer, fester, krogar men också människor, klistermärken, en god eller en äcklig espresso. Både det positiva och negativa kan fungera som inspiration, säger Söderbäcks kollega Andreas Bergman.

Samtidigt ser han skillnader mellan restaurangscenen i olika länder. Ett arbete för större mångfald i ställens gästklientel är att önska, enligt krögaren:

–Svenskar måste vara mer redo för det som de kan uppleva utomlands och få det hemma. Det är ju nice med en liten öl, stående middagar i Barcelona-stil och lite rock n’ roll. Sedan behöver det inte vara Punk Royal för den sakens skull. Vi gillar om publiken kommer från olika kulturer, bakgrund och samhällsskikt. Det tycker jag många krögare kan bli bättre på.

Har du någon spaning på vad som kan komma att bli 2018 stora bartrender?

–Alkoholfria drinkar som är mer arbetade än bara lemonader. Vi jobbar mycket med till exempel med Seedlip. Det är ett alkoholfritt destillat som gör drinkar utan sprit mer intressanta smakmässigt och inte bara till utseende. Utomlands ser vi fler temabarer. Ställen som inte gör allt för alla utan vågar tro på sin grej och köra den hela vägen ut. Socker kommer att försvinna eller snarare bytas ut mot andra ”nyttigare” sockerarter. Det är en del av hälsotrenden vi ser i hela värden, säger Andreas Bergman.

Läs med om Condé Nast Travellers guldlista här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...