Annons

Svensk gastronomi till världsutställningen i Dubai

zoom Karsten Thurfjell och Carl Jan Granqvist har skrivit boken Svensk gastronomi – en global succé”, tillsammans med Hans Wallensteen. Foto: Redaktionen
Karsten Thurfjell och Carl Jan Granqvist har skrivit boken Svensk gastronomi – en global succé”, tillsammans med Hans Wallensteen. Foto: Redaktionen
NYHETER. För att sprida kunskapen om Sverige som ett av världens främsta måltidsländer och för att få fler att vilja uppleva svensk gastronomi släpps boken ”Svensk gastronomi – en global succé” under den globala mässan Expo 2020 i Dubai.
Annons

Sverige är ett av världens främsta måltidsländer med bland annat unika råvaror och hantverkskunnande i absolut världsklass. Men trots det är måltidsturismen underpresterande, menar Karsten Thurfjell, Carl Jan Granqvist och Hans Wallensteen som skrivit boken ”Svensk gastronomi – en global succé” för att få fler att upptäcka Sveriges gastronomi.

– Vi pratar om livsmedelsexport men också om upplevelseexport. Att människor kommer hit och upplever. Det handlar om 100 miljarder och är inte att ringakta, säger Karsten Thurfjell, huvudförfattare till boken.

Boken innehåller såväl en historisk återblick som beskrivning av den utveckling som nu sker inom till exempel hållbarhet och vinproduktion. För att läsaren ska kunna prova det svenska köket hemma finns också recept under vinjetten ”allemansrätter” där läsaren får en inblick i den unika svenska Allemansrätten. Förutom svenska ges boken ut på engelska, kinesiska och arabiska – allt för att locka en global publik. Boken lanseras också i den svenska paviljongen på världsutställningen i Dubai som pågår fram till mars nästa år.

– Är det en världsutställning är det där man ska vara för att sälja Sverige. Det fanns inte en enda bok om svensk gastronomi på arabiska tidigare och det behövs när den marknaden växer, säger Carl Jan Granqvist.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...