Annons

Svensk livsstil ska locka designintresserade besökare

zoom Foto E-Soft, Mattias Hallestrand
Foto E-Soft, Mattias Hallestrand
NYHETER. För att marknadsföra Sverige mot utländska besökare som en designdestination öppnar Visit Sweden en ny utställning på Swedish Design Museums där man visar upp svenska hem i olika design. ”Vi vill lyfta fram fler reseanledningar till Sverige”.
Annons

Är du utländsk besökare och nyfiken på hur det ser ut i svenska hem? Då kan du ta dig en titt på digitala Swedish Design Museums nya utställning där man under ett antal veckor lägger upp bilder på utvalda svenska hem från hela landet. Bakom utställningen ligger ett samarbete mellan Visit Sweden och Fastighetsbyrån.

Visit Sweden har på uppdrag av Regeringen sedan tidigare fått extra anslag för att locka fler turister genom att marknadsföra Sverige som designdestination. Tillsammans med sin reklambyrå Volontaire har Visit Sweden tagit fram idén till utställningen.

Varför är det intressant med svenska hem?

– Utmärkande för svensk design är att den är skapad för att användas i vardagen. Utländska resenärer ser på Sverige och oss svenskar som kreativa och inkluderande, och är nyfikna på den svenska livsstilen. Att visa upp riktiga svenska hem är både inkluderande och ett spännande grepp som väcker nyfikenhet, och inte något man som turist får göra så ofta, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Som en del av utställningen kan besökare som befinner sig på plats även fysiskt besöka de utvalda öppna visningarna.

Vilken typ av svenska hem har ni valt att visa upp?

– Vi vill visa att svensk design kan se helt olika ut – allt är inte minimalistiskt och vitt. Vår kurator, som själv är brittiska och representerar en design- och arkitekturintresserad utländsk målgrupp, väljer objekten utifrån geografi, men även detaljer som kan berätta om svensk funktionell design. Till exempel om funkis, kakelugnar, en villa i förort eller på landsbygden, eller en lägenhet i stan.

Hela Swedish Design Museum är tänkt att få designintresserade att få upp ögonen för Sverige. Bostadsvisningarna på sajten leder vidare till inspiration om Sverige som resmål, samt konkreta tips på vad man kan besöka här.

– Det finns hem som redan är klassiska besöksmål, till exempel Carl Larssons Sundborn, och ställen för de mer designintresserade, exempelvis Röhsska museet eller Vandalorum utanför Värnamo, säger Jennie Skogsborn Missuna.

Hur många turister hoppas ni ska komma som ett resultat av utställningen?

– Vi vill lyfta fram fler reseanledningar till Sverige, i det här fallet på temat design och arkitektur. Utställningarna i Swedish Design Museum är en del bland många olika aktiviteter för att Sverige som designdestination ska bli mer känt. Just nu finns Sverige till exempel på plats under Designart Tokyo, ett samarbete mellan Visit Sweden, Sveriges ambassad, Svenska institutet och Svensk Form.

Utställningen med svenska hem är ett samarbete med Fastighetsbyrån, där alla visningar som är tillgängliga via Swedish Design Museum har godkänts av bostadsägarna.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...