Annons

Takterrass nya hotellens kronjuvel

zoom Foto: The Winery Hotel/Blique by Nobis
Foto: The Winery Hotel/Blique by Nobis
NYHETER. Det våras för häng på takterrasser. För det är knappt att ett nytt hotell kan öppna utan att locka med bar på hög höjd. Det vet Stureplansgruppen som i veckan öppnat takbar på Bank Hotel.
Annons

I Stockholm skjuter de nya takterraserna på hotellen bokstavlingen i höjden. Tak jämte At Six har både bar och restaurang, grannen på Brunekbergs torg Downtown Camper har spa på sin, liksom The Winery i Solna som även stoltserar med bar. De två senaste heta terrasserna att öppna är kronjuvelerna på Nobiskoncernens Blique – och Stureplansgruppens Bank Hotel.

– I Stockholm har vi en förkärlek till våra takterrasser, vi längtar till den tiden då vi flyttar ut på vårta uteserveringar och vi stannar kvar väldigt länge ute när hösten kommer. Vi har dessutom en väldigt vacker stad att titta på, säger Per Gunne, vice vd för Stureplansgruppen.

Hur ska er nya takterrass med baren Le Hibou stå sig i konkurrensen?

– Vi är säkra på att vi kommer erbjuda Stockholms bästa takterras, vi tycker det själva i alla fall – modellerad efter en parisisk våning med hemkänsla, fantastisk utsikt åt ena hållet över Strandvägen och Djurgården och det andra över city. Vi rymmer 150 personer vilket är perfekt för oss och vi har en mjuk miljö med mycket soffor, blommor och sammanhållen färgskala.

Är det strategisk att öppna just nu?

– Hotellet öppnade 23 augusti 2018 och vi hade kunnat öppna taket då men vi ville fokusera på de delarna som är i gatuplan och det är inte optimalt att öppna en takterrass i september.

Har ni någon internationell förlaga som ni kikat lite extra på när ni skapat terrassen?

– Nej, vi har inte snegklat på någon. Det ska kännas som en exklusiv våning mer än en bar och vi utgick från det. Vi har tittat på våningar framförallt, men ingen annan bar.

Men det är inte bara Bank hotel som satsar på den här typen av verksamhet. På Nobis nyöppnade Blique är det terrassen man hoppas att gästerna vill hänga på i sommar.

– Det är en hygienfaktor idag att ha en jäkligt bra hotellbar. Det är dit du lockar mixen av människor. Man kan inte bara vara ett hotell som folk bor på, utan man vill dra locals till sin restaurang och bar,

Det säger Bliques nytillträdde vd Daniel Franzén och han om någon borde ha koll på just takterrasser. Senast kommer Franzén från Tak, kocken Frida Ronges restaurang och bar jämte Nordic Choice-hotellet At Six.

Kan man kalla er terrass för hotellets kronjuvel?

– Absolut. Rent generellt för hotell så är det ju den som vänder en säsong för ett hotell på en sommarsäsong som annars skulle kunna vara ganska tuff.

Vad är viktigt för dig när det kommer till takbarer och deras verksamhet?

– De som alltid levererar kvalité. Som Grand Central i Barcelona, de har en härlig takterrass. Det är viktigt med snygga möbler, att du känner design och att det inte är något hopplock. Jag vill personligen inte ha nattklubbsgrejer, när vi skapar stämning ska det vara vuxenparty.

Den här trenden verkar vara starkt Stockholms-centrerad, där det visserligen öppnar flest hotell. Du som kan branschen i stort, vad ser du?

– Nya Seaview i Helsingborg kommer verkligen bli intressant just med takkänslan. Trenden verkar ha startat i Stockholm, snappats upp i Göteborg. Men det kommer välla över till andra städer inom kort.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...