Annons

Tennstopet växer med ny vd

zoom Den nya lokalen ska rymma cirka 70 platser, vilket kräver mer personal, både kockar och servis. Foto: Tennstopet
Den nya lokalen ska rymma cirka 70 platser, vilket kräver mer personal, både kockar och servis. Foto: Tennstopet
NYHETER. Anrika Tennstopets nya vd ska ta restaurangen in i nästa fas med öppning av en bakficka med nytt koncept.
Annons

Jimmie Rundqvist blir ny källarmästare och vd på Restaurang Tennstopet i Stockholm. Ett av hans uppdrag blir att tillsammans med ägarna Kristofer Sandström och Christian Olsson ta fram ett koncept för den nya lokalen vägg i vägg som ska bli restaurangens bakficka. Jimmie Rundqvist kommer närmast från Grand Central, där han har F&B-manager. Han har tidigare haft chefpositioner i kök och matsal på stockholmsklassiker som KB, Operakällaren och Riche.

– Det här känns väldigt spännande, Tennstopet är en fantastisk restaurang och det roliga blir att förvalta det fina arbete som redan gjorts av förra och nuvarande ägare. Tillsammans med personalen ska vi ta det vidare, säger Jimmie Rundqvist.

Tennstopet är en av Stockholms klassiska kultkrogar, och har haft samma koncept och meny i över hundra år. Restaurangen har en stor andel stamgäster och personalen känner de flesta. Bolaget har nyligen förvärvat lokalen bredvid, och ska till våren, i anslutning till den befintliga restaurangen, öppna en bakficka med ett eget koncept.

– Vi ser just nu över vad vi ska göra så det är för tidigt att säga något i detalj, men man ska känna att det är Tennstopet, även om den delen kommer att ha ett eget kök.

Den nya lokalen ska rymma cirka 70 platser, vilket kräver mer personal, både kockar och servis. Hur många som ska anställas är inte bestämt.

– Det är jätteviktigt för oss att bevara Tennstopet som det är, även om man kommer att känna att det är något nytt. Med den nya delen hoppas vi att kunna attrahera nya gästgrupper som inte har hittat hit ännu.

Vad är mest spännande med Tennstopet?

– Det är som att gå tillbaka i tiden, det finns väldigt få sådana här restauranger idag är alla istället byter koncept. Här bevarar vi istället det gamla, så mitt jobb blir att förvalta och samtidigt utveckla försiktigt tillsammans med de andra.

Du började för en månad sedan, var har du gjort?

– Det är mycket att sätta sig in i, jag har försökt lära känna personalen, sett över hur vi jobbar och vilka rätter vi har på menyn.

Ska du byta ut någon rätt?

– Det gör vi hela tiden, även om vi behåller klassikerna. Vi har en matkalender med rätter som vi serverar efter säsong, som nu kör vi matjessill, i augusti kräftor och i september surströmming.

Vilken blir din största utmaning?

– Det är en utmaning i sig att komma in i en väloljad maskin som har varit den samma i  hundra år och med personal som har varit här i 20–40 år. En annan är att fylla på med nytt folk som kan ta över, att hitta personal är jättesvårt, inte minst kockar.

Vad är det som gör att personalen stannar så länge?

– De trivs, och jag tror att det har varit en bra ledning som har sett personalen och sett till att de har utvecklats. Väldigt mycket handlar om att bli sedd och uppskattad uppifrån, och att man känner att man är ett gäng. Att bevara den känslan är en annan viktig del av mitt jobb.

Sommaren är här, vad hoppas du på?

– Att det blir en bra sommar, vi har fördelen att vara en stor restaurang med 150 sittplatser inne och 85 ute, så vi är inte så väderberoende, men vi vill gärna ha mellanväder så vi kan fylla både ute och inne.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...