Annons

Tuff höst väntar hotell- och restaurangnäringen

zoom Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson varnar för en tuff höst för hotell- och restaurangnäringen och efterlyser fortsatta stödåtgärder från politikerna. Foto: Karin Wesslén
Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson varnar för en tuff höst för hotell- och restaurangnäringen och efterlyser fortsatta stödåtgärder från politikerna. Foto: Karin Wesslén
NYHETER. En dyster höst väntar hotell- och restaurangnäringen. Det visar statistik från bland annat Benchmarking Alliance.
Annons

Den svenska hotellnäringen har som bekant drabbats hårt av coronapandemin. Ny statistik som Benchmarking Alliance tagit fram på uppdrag av Visita visar att situationen var allra värst i maj då intäkterna för logi låg 84 procent under motsvarande månad 2019.

Under sommarmånaderna skedde en liten förbättring och i juli låg intäkterna på ungefär hälften av juli i fjol. Det var främst hotell längs kusterna och på turistorter som fick en tillfällig skjuts av att många svenskar valde att tillbringa semestra på hemmaplan, men läget för storstadsregionerna som är mer beroende av internationella gäster, var fortsatt nattsvart. Detta har Besöksliv skrivit om tidigare.

Inför den stundande hösten växer återigen oron i hela landet. I storstäderna är bokningsläget för augusti och september mellan 70 och 80 procent sämre än för motsvarande månader i fjol. I övriga Sverige är de drygt 60 procent sämre.

– Framtidsutsikterna är oroande. Även om utländskt resande nu tillåts kommer den sannolikt att vara kraftigt begränsad. Detta missgynnar semesterdestinationer som vanligtvis är kraftigt beroende av utländsk turism under augusti. Samtidigt drabbas storstäderna dubbelt eftersom stora delar av den utländska turismen uteblir och affärsturismen (både inhemsk och utländsk) fortsatt kommer att vara kraftigt begränsad, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

Även för restaurangnäringen är hösten oroande. Totalt har restaurangmarknaden tappat nästan 50 procent av intäkterna under perioden 1 mars till 10 augusti. Värst var det under andra halvan av april. Därefter avtog intäktsbortfallet successivt fram till slutet på juli. Därefter har de åter ökat, enligt data från företaget Caspeco* som bland annat tillhandahåller kassa-, löne- och bokningssystem till restauranger.

– Det är ganska förväntat att intäktsbortfallen minskar när mer servering kan ske utomhus samtidigt som fler är lediga. Nu börjar svenskarna jobba igen och FHM:s rekommendationer om hemarbete kvarstår, vilket åter leder till ökade intäktsbortfall. Den senaste veckan låg intäktsbortfallet på cirka -30 procent totalt sett, säger Thomas Jakobsson och tillägger:

– Skillnaden mot den mest akuta situationen i mars-juni och den som besöksnäringen åter verkar vara på väg in i är att det då relativt snabbt togs fram stödåtgärder. De flesta av dessa har nu löpt ut eller trappats ner och det finns inga utfästelser om förlängningar eller nya åtgärder. Detta tillsammans med det andra kvartalets förlusttyngda ryggsäck och en orderbok i frimärksformat gör faktiskt läget ännu värre än innan semestrarna för väldigt många företag, säger han.

Thomas Jakobsson efterlyser därför nya åtgärder från regeringen.

– Politikerna måste omedelbart inse allvaret för svensk besöksnäring och ge oss förutsättningar att bedriva verksamhet på ett säkert sätt samt fortsätta med stödåtgärder så länge krisen fortgår. Det är redan tydligt att grupper som är överrepresenterade i besöksnäringen, det vill säga ungdomar och utlandsfödda och fått ta den stora smällen hittills på arbetsmarknaden.

* = Caspeco tillhandahåller bland annat kassa-, löne- och bokningssystem till cirka 600 restauranger och kan därmed följa försäljning dag för dag. Företagets kundsammansättning är dock inte representativ för den totala restaurangnäringen. De har till exempel låg representation i snabbmatssegmentet som inte är riktigt lika hårt drabbat av coronapandemin. Datan ska ses som preliminär och justeras hela tiden lite grand retroaktivt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...