Annons

Turister tipsar svenskar om inhemska resmål i ny guide

zoom Susanne Andersson, vd för Visit Sweden. Foto: Visit Sweden/Colourbox
Susanne Andersson, vd för Visit Sweden. Foto: Visit Sweden/Colourbox
NYHETER. Med hjälp av bland annat en cirkusartist från Franska Guyana och en ukrainsk dansare lanserar Visit Sweden nu sin första svemestersatsning. Samtidigt tilldelas bolaget ytterligare tio miljoner kronor för att stödja den svenska besöksnäringen.
Annons

De ofrivilliga turisternas guide till Sverige – så kallas den nya guide som Visit Sweden nu lanserar för att locka fler svenskar att upptäcka nya sidor av hemlandet. I guiden, som släpps både i tryckt form och på webben, får läsarna möta elva utländska personer som blev fast i Sverige under pandemin och upptäckte nya resmål runtom i landet under tiden.

Bland turisterna finns en fransk-guyansk cirkusartist som utforskade Sverige med en ombyggd van, en amerikansk fotbollsspelare som gjorde en vattenfallsturné med sin motorcykel och ett brittiskt par som åkte på en halvårslång husbilstur från norr till söder.

– Vi tyckte att det här var ett bra och roligt sätt att lyfta Sverigebilden från ett annat perspektiv, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden. Målet med satsningen är att driva trafik till de olika regionerna och företagen och på så sätt hjälpa besöksnäringen att ta sig genom krisen, och det långsiktiga målet är att få Sverige att bli förstahandsvalet för svenskar när de ska semestra.

Vill få hjulen att börja snurra

Sedan 1 januari i år har Visit Sweden fått ett utökat uppdrag att marknadsföra Sverige även för inhemska målgrupper, och regeringen har tidigare tilldelat Visit Sweden 20 miljoner kronor för att få fart på besöksnäringen i coronapandemins spår. När regeringen lämnade 2021 års ekonomiska vårproposition till riksdagen i dag stod det klart att bolaget tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som ska användas till den inhemska satsningen.

– Det är fantastiskt att vi får mer medel samma dag som vi lanserar vårt svemesterprojekt, säger Susanne Andersson. Vi vill få hjulen att börja snurra så fort det bara går, men hur vi ska göra det får vi diskutera tillsammans med besöksnäringen. Jag skulle tro att vi bland annat kommer att förlänga Sverigesatsningen med höst- och vinteraktiviteter.

”Räcker inte för att täcka tappet”

Susanne Andersson hoppas också kunna välkomna de utländska turisterna snart igen. 2019 uppgick den utländska turismkonsumtionen i Sverige till 100 miljarder, vilket var en tredjedel av den totala turismkonsumtionen.

– Det är bra att vi kan vara en nationell, samlande part och det är fantastiskt om vi får fler svenskar att resa i Sverige, men det räcker inte för att täcka hela besöksnäringens tapp. Så fort gränserna öppnar och resandet möjliggörs igen måste vi få i gång även de hjulen.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter