Annons

Urban Italian Group vänder blicken norrut igen

zoom Basta Urban Italian har öppnat vid Rådhustorget i Umeå.   Foto: Pressbilder
Basta Urban Italian har öppnat vid Rådhustorget i Umeå. Foto: Pressbilder
NYHETER. ”Spännande att få vara en del av utvecklingen i en av Sveriges starkaste tillväxtorter”, säger vd Brazer Bozlak om den senaste restaurangöppningen i Umeå.
Annons

I juni 2022 öppnade restaurangkoncernen Urban Italian Group sin första restaurang i kedjan Basta Urban Italian söder om Gävle, på Åhléns citys takterrass i Stockholm. I våras följde sedan en nysatsning på en premiuminriktning av koncernens populära italienska kök, restaurang Florentine vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Nu väljer restaurangkoncernen, som förutom i Stockholm har restauranger i Borlänge, Falun, Gävle och Sundsvall, att ytterligare stärka sin närvaro i norra Sverige. Enligt Brazer Bozlak, vd för Urban Italian Group, är etableringen av ännu en Basta-restaurang i Umeå strategiskt viktig för koncernen.

Eftertraktat läge

– Restaurangen ligger på ett mycket eftertraktat läge, vid Rådhustorget i de gamla McDonalds-lokalerna. Umeå har en levande och aktiv stadskärna och det finns en tydlig vision om hur staden ska växa och utvecklas, säger han.

Han tillägger att Umeå dessutom är en viktig konferensstad och att hotellen har hög beläggning.

– Det känns mycket spännande att vara en del av utvecklingen i en av Sveriges starkaste tillväxtorter.

Ni väljer att fortsätta sträcka ut norrut istället för söderut, vad beror det på?

– Etableringen i Umeå har varit naturlig i vår expansion med tanke på att vi har rötterna i Norrland, men framförallt för att vi idag är ett starkt varumärke i de norrländska städer där våra restauranger är det självklara italienska valet.

Det är tufft ekonomiskt för många just nu, är det något ni märkt av hos era gäster?

– Vi har i perioder noterat ett nedåtgående mönster på snittnotorna, men vår affärside att erbjuda en lyxig gästupplevelse för en väldigt bra peng har visat sig hålla stark i en lågkonjunktur, säger Brazer Bozlak och tillägger att alla koncernens restauranger uppvisat en positiv utveckling under 2023 jämfört med föregående år.

– Det tror vi beror främst på att vi har lägre snittnotor än andra casual dining-restauranger och vi tror att restauranggästen nog äter ute lika ofta som förr, men att man är mer selektiv och hellre väljer en pizza för 200 kronor än en köttbit för 400 kronor, säger Brazer Bozlak.

Läs även om hur Urban Italian Group uppmuntrade gäster att bidra efter jordbävningen i Turkiet och Syrien. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...