Annons

Växande intresse för svenska drycker

zoom Jacob Holmström som erbjuder Gastrologiks gäster svenskt i glasen. Foto: Gastrologik
Jacob Holmström som erbjuder Gastrologiks gäster svenskt i glasen. Foto: Gastrologik
NYHETER. Besöksliv har pratat med Jacob Holmström, Gastrologik, som har lanserat ett svenskt dryckespaket.
Annons

Tvåstjärniga Gastrologik i Stockholm erbjuder ett nordiskt dryckespaket, som för närvarande endast innehåller inhemska drycker.

– Det har funnits bra svenska viner länge och vi har haft svenska viner på dryckeslistan ända sedan starten för tio år sedan, säger Jacob Holmström som driver restaurangen tillsammans med Anton Bjuhr.

”Nu är utbudet moget”

Tidigare var utbudet inte så stort att vi kunde erbjuda ett svenskt dryckespaket året om, men de senaste åren har det hänt väldigt mycket och nu är utbudet moget.

Enligt Jacob Holmström har det svenska dryckespaketet fått ett positivt mottagande av gästerna. Ett par månader efter lanseringen står det för nästan hälften av de sålda dryckespaketen.

– Vi tänkte att det framför allt skulle vara för de internationella gästerna som kommer hit för att uppleva svensk gastronomi, men det är många svenska gäster som beställer det. Det blir ofta roliga diskussioner när det är en som beställer ett klassiskt vinpaket och en vid samma bord som väljer det nordiska.

Svenska dryckerna matchar maten

Ofta kommer de fram till att de svenska dryckerna matchar maten bättre. Även om kvaliteten på de svenska dryckerna har höjts rejält har Gastrologik inga planer på att slopa de klassiska vinerna.

– Vinförsäljningen står för nästan hälften av den totala omsättningen och än så länge är många så indoktrinerade av de internationella vinerna. Men jag tycker att det känns tråkigt att det serveras samma franska viner oavsett om man besöker en amerikansk, japansk eller svensk restaurang.

Öl bryggt på överblivet bröd

Gastrologik har ända sedan starten haft en filosofi som bygger på svenska råvaror och nära samarbeten med producenterna bakom. Det har bland annat lett till en egen gin som har tagits fram av Hernö destilleri och ett eget öl som bryggs på överblivet bröd från restaurangen. Framöver planeras ännu fler samarbeten.

– En stor fördel med att servera drycker från inhemska producenter är att många har så liten produktion att det kan bli möjligt att köpa hela upplagan och servera något som är unikt för vår restaurang. Det kan man inte med de stora vinproducenterna i Frankrike, säger Jacob Holmström.

Läs mer: Hernö Gin bygger hotell och siktar på börsen

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...